چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
امید چین به افغانستان برای حفاظت از شهروندانش در پاکستان-حمایت چین از تحقیقات پاکستان درباره پرونده ترور مهندسان چینی_ایراف

روزنامه صبح چین جنوبی، امروز پنجشنبه در گزارشی آورده است که چین برای حفظ جان شهروندانش در پاکستان به حکومت سرپرست افغانستان تکیه کرده است.

به گزارش ایراف، این روزنامه چینی در گزارش امروز خود عنوان کرده است که مقام های سیاسی چینی افغانستان و پاکستان به دلیل ناتوانی اسلام آباد در مهار حملات بر شهروندان چینی مجبور شده اند به کابل برای حل این مساله تکیه کنند.

 به گفته یک منبع در اسلام آباد که نخواسته نامش فاش شود، دیپلمات های چینی به دنبال راه های جایگزین  برای راضی کردن طالبان در مهار تی تی پی هستند. این گزارش همچنین ادعا کرده که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، افغانستان به هزاران تن از اعضای تی تی پی پناه داده اند.

این گزارش در حالی مطرح می شود که پاکستان قرار است بیش از 2 میلیون دلار به خانواده کشته شدگان چینی در پاکستان غرامت بپردازد.

در هفتم فروردین سال جاری به خودروی حامل شهروندان چینی در ایالت خیبرپختونخواه حمله شد، منجر به کشته شدن ۵ مهندس چینی شد. در جریان این حمله چین از دولت پاکستان خواست تا در مورد این رویداد تحقیقات کامل انجام داده و عاملان آن را «به شدت مجازات کند.» همچنین،  سفارت چین در  اسلام آباد خواهان تامین امنیت شهروندان چین در پاکستان شد.

در مقابل، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان ضمن محکومت این عمل تعهد داد که عاملان حمله به مهندسان چینی تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

یک ماه پس از این حمله رسانه های پاکستانی اعلام کردند که این کشور در ارتباط با این حمله ۴ نفر دستگیر شدند. تهدیدات امنیتی علیه اتباع چینی در پاکستان همواره یک چالش در روابط دو کشور به شمار می‌رود.

اما همانطور که ذکر شد افزایش حملات امنیتی در پاکستان به ویژه بر شهروندان چینی و ناتوانی این کشور در حل این بحران پای طالبان را که به زعم پاکستان این حملات از خاک این کشور سازماندهی می شود را میز حل بحران کشانده است.

چین به عنوان متحد نزدیک طالبان برای تامین امنیت جان شهروندانش و از آن فراتر برای ایجاد تحقق اهداف اقتصادی خود در پاکستان دست دراز کرده است.

اما در مورد روابط چین، پاکستان و افغانستانِ به رهبری طالبان باید گفت که در یک پیوند پیچیده قرار دارد که این بازیگران را در شبکه ای درهم تنیده از منافع و نگرانی ها قرار داده است. در این بین هم چین و هم پاکستان دریافته اند که افغانستان می‌تواند حافظ امنیتی خوبی برای منافع این کشورها باشند، اما آنچه در این بین دشوار است، متقاعد کردن طالبان برای نقش نگهبان امنیتی این کشور هاست. چرا که در آن سوی بازی، گروه های افراطی قرار دادند که متحدان دیرینه طالبان هم در میدان جنگ و هم از نگاه ایدئولوژیکی و قومی-قبیله ای هستند که پیوندهای عمیق و ناگسستنی بین آنها وجود دارد.

چین که در جریان سه سال گذشته خود را به عنوان یک شریک ارزشمند معرفی کرده که دغدغه توسعه افغانستان را  دارد و به عنوان تنها کشوری است که سفیر رسمی حکومت سرپرست را پذیرفته است، این انتظار را دارد که حکومت سرپرست افغانستان برای تامین امنیت جان شهروندانش در پاکستانی که خود درگیر مشکلات اقتصادی و سیاسی است، به کمک این کشور بپردازد.

پیش از این نیز وانگ یی، وزیر خارجه چین در دیدار با همتای پاکستانی خود به طور تلویحی خواستار ایجاد جبهه متحد در امرز مبارزه تروریسم شده بود.

پاکستان همواره معتقد است که افزایش فعالیت تحریک طالبان پاکستانی در اسلام آباد به علت فضای آزادانه این گروه در خاک افغانستان است. در همین رابطه، پس از حمله به شهروندان چینی ارتش پاکستان اعلام کرد که طالبان پاکستانی که پناهگاه هایی در افغانستان دارند، در افزایش حملات در این کشور نقش دارند. او همچنین، مطرح کرد که طالبان افغانستان به وعده هایی که قبل از به قدرت رسیدن به جامعه بین المللی در امر مهار تروریسم داده بود، عمل نکرده است.

اما آنچه قابل توجه است این  امر است که طالبان در برابر این درخواست چگونه عمل می کند. به متحد ایدئولوژیک خود وفادار می ماند و یا هم چشم بر روی پروژه های عظیم اقتصادی که ممکن است پیشنهاد پکن در ازای قبول مهار تروریسم باشد، ببند.

در همین رابطه، نصرت جاوید، روزنامه نگار پاکستانی ماه گذشته هشدار داده بود که چین از طالبان خواسته است که تحریک طالبان پاکستانی را  داخل خاک پاکستان هل دهند و یا هم این گروه را کنترل کنند. این درخواست به عنوان پیش شرطی برای سرمایه گذاری چین در افغانستان مطرح شد.

باید گفت که سرمایه گذاری های چین در افغانستان به عنوان یک اهرم فشار از جانب پکن برای کابل است که پکن می تواند از این ابزار برای متقاعد کردن طالبان در امر مهار تی تی پی استفاده کند. اما در نهایت باید گفت که نتیجه این امر به تصمیم طالبان بستگی دارد. نکته قابل توجه دیگر اینکه افزایش حملات تحریک طالبان پاکستانی در پاکستان در هر صورت به روابط چین و افغانستان صدمه نخواهد زد.

پیشنهاد می شود: نشست سه جانبه ایران، چین و پاکستان با موضوع امنیت منطقه‌ای

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21418

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها