پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

61 مقام و نیمی از کابینه طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل-ایراف

به گزارش ایراف، تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل گزارشی تازه در مورد نام مقام‌های طالبان که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند، منتشر کرده است.

براساس این گزارش 61 مقام طالبان در فهرست تحریم‌های این سازمان قرار دارد که 35 نفر از آنها در کابینه فعلی حکومت سرپرست حضور دارند.

حسن آخوند، نخست وزیر طالبان، عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی، عبدالسلام حنفی معاون اداری و عبدالکبیر معاون سیاسی نخست وزیر نام‌شان در این لیست قرار دارد.

تقریبا نام تمامی این افراد همواره در فهرست تحریم‌های سازمان ملل و دیگر سازمان‌های جهانی قرار دارد.

از دیگر چهره‌های کلیدی که نام آنها در این فهرست دیده می‌شود، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان و سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت کشور است.

نام امیرخان متقی پیش از این نیز در فهرست تحریم‌های مختلف جهانی قرار داشته است. چنانچه شورای امنیت سازمان ملل متحد متقی را در 25 ژانویه 2001 تحریم و دفتر اجرای تحریم‌های مالی بریتانیا نیز در 2 آوریل 2001 او را تحریم کرد.

در مورد سراج‌الدین حقانی باید گفت که او در ماه گذشته چندین سفر خارجی از جمله به امارات متحده عربی و عربستان سعودی سفر داشته است.

سراج‌الدین حقانی که رهبری شبکه حقانی به عنوان بازوی نظامی طالبان را برعهده دارد و مسئول حمله 14 ژانویه 2008 به هتل سرینا در کابل بود که در آن شش تن از جمله یک شهروند آمریکایی کشته شدند، نیز در فهرست تحریم‌ها دیده می‌شود.

این حمله باعث شد که او تحت تعقیب سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده قرار بگیرد.

وزارت خارجه ایالات متحده از طریق برنامه پاداش برای عدالت، برای اطلاعاتی که مستقیما منجر به دستگیری سراج‌الدین حقانی شود تا ۱۰ میلیون دلار پاداش در نظر گرفته بود.

پیشنهاد:   یکسان سازی به سبک طالبان | حقوق یکسان برای کارمندان زن در افغانستان مشخص کردند

در 11 مارس 2008، وزارت امور خارجه ایالات متحده، سراج الدین حقانی را براساس فرمان اجرایی 13224 به عنوان تروریست جهانی ویژه معرفی کرد. در نتیجه این امر کلیه اموال و منافع سراج الدین که تحت صلاحیت قضایی ایالات متحده است، مسدود شد.

دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد، محمد عیسی ثانی، سرپرست وزارت مخابرات و تکنولوژی، حمدالله نعمانی، سرپرست وزارت شهرسازی و مسکن، عبدالطیف منصور، سرپرست انرژی و آب، هدایت‌الله بدری، سرپرست وزارت معادن و نفت و نور احمد آغا، رییس بانک مرکزی از دیگر چهره های کابینه هستند که سازمان ملل آنان را تحریم کرده‌اند.

همچنین مقام‌های ارشد دیگری چون عبدالحق وثیق، رییس اداره اطلاعات، نورمحمد ثاقب، سرپرست وزارت حج و اوقاف نیز در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته‌اند.

وثیق یکی از رهبران ارشد طالبان است که از سوی سازمان ملل متحد تحریم شده است. او در دور اول به عنوان وزیر اطلاعات طالبان انتخاب شده بود. همچنین او زمانی ریاست زندان کابل را برعهده داشت. از سال 1996 تا 2001 خدمت کرده است.

او دسترسی مستقیم به رهبری طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که در آن زمان تحت تعقیب بود داشت. همچنین وثیق نقش محوری برای ایجاد اتحاد بین طالبان و دیگر گروه ها داشته است.

همچنین درمورد فعالیت او آمده است که پس از حملات 11 سپتامبر 2001، وثیق نقش مهمی در جلب حمایت القاعده و کمک به پرسنل طالبان برای فرار از دستگیری توسط نیروهای امریکا داشت.

او همچنین فراهم کننده این فرصت بود که تا نیروهای القاعده به نیروهای اطلاعاتی طالبان روش‌های اطلاعاتی را آموزش دهند.

پیشنهاد:   طالبان: سازمان ملل تلاش می‌کند اوضاع افغانستان را ناامن و بی‌ثبات نشان دهد

به همین جهت ایالات متحده او را عنوان تهدیدی برای منافع این کشور و متحدانش می دانست.

وثیق در نوامبر 2001 توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد و از ژانویه 2002 تا مه 2014 در بازداشتگاه گوانتاناما در آمریکا بازداشت بود. او یکی از پنج تن از رهبران ارشد طالبان بود که به عنوان بخشی از مبادله با میانجی‌گری قطر برای گروهبان اسیر آمریکایی بو برگدال به قطر منتقل شد.

پس از تسلط طالبان بر حکومت افغانستان در 12 اوت 2021، واثق در 7 سپتامبر 2021 به عنوان رئیس اطلاعات حکومت طالبان معرفی شد.

براساس این گزارش دسامبر 2015 کمیته خدمات مسلح آمریکا او تماس‌های زیادی با دیگر مقامات عالی رتبه طالبان از جمله ملامحمد عمر، رهبر و بنیانگذار طالبان، داشته است.

باتوجه به نقش برجسته ثاقب در طالبان، شورای امنیت سازمان ملل او را در 25 ژانویه 2001 در چهارچوب قطعنامه 1267(1999) و 1333(2000) و دفتر اجرای تحریم های مالی بریتانیا/انگلیس در 23 فوریه 2001 تحریم کردند.

خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، نورالله نوری، سرپرست وزارت امور مرزی و قبایل و حمیدالله آخوند، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی نیز شامل این لیست هستند.

گفتنی است که سازمان ملل در حالی فهرستی از  نام‌های برجسته‌ترین رهبران طالبان را منتشر می‌کند، اخیراً با برگزاری سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل این گروه انتظار رفع تحریم‌ها را از سوی این سازمان و کشورهای مختلف دارند و در این مورد ابراز امیدواری کردند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28881

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *