جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

نبیل سازمان ملل و طالبان را به «معامله‌‌ پنهان» متهم کرد

به گزارش ایراف؛ رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، تلاش‌ها برای نادیده گرفتن و تحریف تبعیض قومی در افغانستان را «خیانت» خواند.

رحمت‌الله نبیل با اشاره به تیرباران ۱۴‌ هزاره در دایکندی گفت که هزاره‌ها همواره مورد تبعیض‌های ساختاری و بی‌عدالتی‌ قرار گرفته‌اند.

منابع محلی می‌گویند که ۱۴ غیرنظامی هزاره در حمله افراد مسلح ناشناس در روستای قرودال که بین ولایت‌های غور و دایکندی قرار دارد، ۱۴ نفر شهید و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

قربانیان همه مرد هستند و براساس اطلاعات مردم محل، برای استقبال از زائران مراسم اربعین به ولایت غور رفته بودند.

شاخه داعش خراسان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و مدعی شد که در این حمله ۱۵ غیرنظامی کشته و ۶ نفر هم زخمی شدند.

رحمت‌الله نبیل روز شنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار خبر تیرباران هزاره‌ها در دایکندی، گفت که «هزاره‌ها به دلیل قومیت و مذهب خود، در طول تاریخ مورد تبعیض‌های ساختاری و بی‌عدالتی‌های گسترده قرار گرفته‌اند.»

او همچنین از تبعیض علیه اقوام دیگر به‌ویژه ازبک‌ها و ترکمن‌ها یاد کرد و گفت: «نباید اجازه دهیم که حقایق از بین بروند یا تحریف شوند.»

در همین حال، دیدبان حقوق بشر پیشتر با اشاره به کشتار روز افزون هزاره‌ها در حاکمیت طالبان گفت که پس از روی کار آمدن طالبان، داعش مسئولیت حداقل ۱۷ حمله علیه هزاره‌ها را بر عهده گرفته که بیش از ۷۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

کشتار هدفمند هزاره‌ها در افغانستان تحت کنترل طالبان، تلاش‌های جهانی را برای به‌رسمیت شناختن «نسل‌کشی هزاره‌ها» افزایش داده است.

پیشتر کانون وکلای دادگستری آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای از کشورها خواست «نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

یکی از پژوهشگران دیدبان حقوق‌‌بشر در مقاله‌ای نوشته است که طالبان مانند حکومت پیشین اقدامات لازم را برای محافظت از هزاره‌ها و سایر اقشار آسیب‌پذیر جامعه انجام نداده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35322

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *