پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، نشریه دیپلمات نوشته است در 9 سپتامبر، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مایکل مک کال، گزارش تحقیقات کمیته را در مورد خروج عجولانه دولت بایدن از افغانستان در تابستان 2021 منتشر کرد. در این گزارش با عنوان «نفهمی عمدی»، جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان دولت جو بایدن، رییس جمهور دموکرات را برای خروج هرج و مرج ایالات متحده از افغانستان و بی ثباتی متعاقب آن که بیش از سه سال با آن مواجه بوده است، مقصر دانست.

این گزارش که بیش از 200 صفحه دارد، توضیح می دهد که خروج نیروهای آمریکایی شامل عقب نشینی طولانی مدت می شود که با دستور «به صفر بروید» بایدن در 21 آوریل 2021 آغاز شد که با یک عملیات تخلیه غیرنظامی به اوج خود در 15 اوت 2021 رسید. با این حال دستور عقب نشینی در حمله تروریستی ابی گیت در 26 اوت 2021 به اوج خود رسید که در آن 13 نظامی آمریکایی کشته و 45 نفر دیگر زخمی شدند. همچنین 170 غیرنظامی افغان کشته شدند.

در 30 اگوست 2021 خروج ایالات متحده به طور رسمی با خروج آخرین هواپیمای نظامی آمریکایی از خاک افغانستان به پایان رسید. بنابراین، این کشور به طالبان که دو دهه قبل در تهاجم ایالات متحده از قدرت سرنگون شده بودند، بازگردانده شد.

دیپلمات در ادامه در مورد این گزارش نوشته است که جمهوریخواهان مجلس نمایندگان دولت بایدن را به دلیل اولویت ندادن به امنیت پرسنل و شهروندان ایالات متحده و همچنین دارندگان گرین کارت و متحدان افغان مقصر می دانند. در ادامه این گزارش آمده است که علیرغم فرصت اطلاعات، دولت اقدامات لازم را برای جلوگیری از فروپاشی دولت در افغانستان انجام نداده است. در نتیجه، ایالات متحده مجبور شد به طور اتفاقی و بدون پرسنل، تجهیزات و تدارکات مورد نیاز عقب نشینی کند که به اعتبار ایالات متحده لطمه زد و دشمنان را جسورتر کرد.

این گزارش تمام تقصیرها را برای خروج عجولانه و آشفته واشنگتن از کابل به گردن دولت بایدن می اندازد. با این حال، نمی داند که این دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور جمهوریخواه بود که بدون جلب اعتماد دولت افغانستان توافقنامه دوحه را با طالبان امضا کرد.

در این گزارش اشاره شده است که دولت ترامپ 2500 سرباز آمریکایی در افغانستان داشت که کمترین میزان از آغاز جنگ علیه تروریسم در سال 2001 است. زیرا طالبان به تعهدات خود عمل نکرده است. اما از ذکر این موضوع خودداری می کند که این توافق دوحه بود  که سقوط کابل را تسریع کرد.

این نشریه در مورد هدف گزارش مک کال نوشته است که باید به زمان انتشار این گزارش دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری  توجه کرد. دیپلمات نوشته است که اگرچه مک کال گفته است که این گزارش برای او سیاسی نیست و او ترجیح می داد زودتر منتشر شود، اما این واقعیت که در این گزارش به طور مداوم از «دولت بایدن هریس» یاد می شود، نشان می دهد که این گزارش به نوعی هم بایدن و هم معاون را هدف قرار داده است.

عنوان گزارش «نفهمی عمدی» نشان می دهد که دولت بایدن بدون درنظرگرفتن هرج و مرج ناشی از خروج از افغانستان انتخاب عمدی را انجام داده است. با این حال  این گزارش نفهمی عمدی تاریخی دولت های گذشته ایالات متحده در مورد افغانستان ازجمله دولت ترامپ را در نظر نمی گیرد.

دیپلمات نوشته است احمد رشید نویسنده کتاب «طالبان: داستانی از جنگجویان افغان» به این نکته اشاره می کند که ایالات متحده از تجربه قبلی خود چیز کمی آموخته است. ایالات متحده علیرغم تعهد خود، مبارزه تا زمان باقی ماندن آخرین افغان در برابر نیروهای اتحاد جماهیر شوروی افغانستان را پس از خروج شوروی ترک کرد. واشنگتن برای سیر نگهداشتن مردم گرسنه یا کمک به برقراری صلح در افغانستان که خلا ایجاد شده برای پر کردن قدرت های منطقه ای را ایجاد کرد، آمادگی لازم را نداشت. به دلیل رها یافتگی مردم توسط آمریکا، افغان ها به شدت نسبت به ایالات متحده که در کنار آنها جنگیده بودند، بدگمان شدند.

دیپلمات در ادامه نوشته است به دلیل سیاست های دستچین شده و منفعت خواهانه آمریکا، افغانستان پنج دهه است که در وضعیت آشفته ای قرار گرفته است. این تاریخ نشان می دهد که «نفهمی عمدی» برای دهه ها سیاست آمریکا در قبال افغانستان بوده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35338

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *