جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

رهبر طالبان: از ادارات دولتی استفاده شخصی نکنید-با دستور رهبر طالبان کمیته‌ای برای حل مشکلات مرزهای افغانستان تشکیل شد-ایراف

به گزارش ایراف؛ منابع خبری می‌گویند که هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان در ادامه سفرهایش روز جمعه به ولایت فاریاب رسیده و در آن‌جا با رهبر حزب اسلامی ترکستان شرقی که متشکل از پیکارجویان اویغور چین است،‌ دیدار کرده‌ است.

او همچنین در این سفر با رهبر جماعت امام بخاری که در سوریه می‌جنگد، دیدار کرده‌ است.

منابع می‌گویند که این دیدارها روز جمعه، ۹ شهریور در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب صورت گرفته و رهبر طالبان با عبدالحق ترکستانی؛ رهبر حزب اسلامی ترکستان شرقی و جمعه اکه ازبکستانی؛ رهبر گروه اسلام‌گرای «جماعت امام بخاری» گفت‌وگو کرده‌است.

هنوز جزئیاتی از این دیدارها و موضوعاتی که رهبر طالبان درباره آن با رهبران این دو جریان شبه‌نظامی گفت‌وگو کرده‌ به دست نیامده است.

حزب اسلامی ترکستان یک گروه شبه‌نظامی و جهادگرای اسلامی است که توسط مسلمانان اویغور در غرب چین تأسیس شده است.

آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، روسیه، ترکیه و پاکستان حزب اسلامی ترکستان را یک گروه تروریستی می‌دانند و چین نیز این گروه را تهدیدی برای امنیت ملی خود عنوان می‌کند.

بر بنیاد گزارش شورای امنیت سازمان ملل مقرها و پایگاه‌های اصلی این حزب در افغانستان و پاکستان است و جنگجویان آن در سوریه نیز حضور فعال دارند. طالبان حاکم بر افغانستان از حامیان اصلی ترکستان شرقی‌ هستند.

از طرفی هم گروه جماعت امام بخاری از جنگجویان ازبکستانی تشکیل شده و وابسته به القاعده است.

این گروه که در سال ۲۰۱۴ به طالبان «بیعت» کرد، در سال‌های اخیر به‌طور مرتب ویدیوهای تبلیغاتی حضور خود در افغانستان را منتشر کرده‌است.

دیدار ملا هبت‌الله؛ رهبر و بلندپایه‌نرین مقام طالبان با رهبران این دو گروه تندرو اسلامی که هردو در فهرست گروه‌های تروریستی جهان هستند، در حالی صورت گرفته که طالبان همواره هرگونه روابط با گروه‌های تروریستی را کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل در گزارشی که اخیراً منتشر کرده، پرده از حضور گروه‌های متعدد به شمول داعش و القاعده در افغانستان برداشته است.

در این گزارش آمده بود که این گروه تحت حمایت طالبان در افغانستان فعالیت دارند و حمایت‌های مالی نیز از این گروه دریافت می‌کنند.

رهبر طالبان در سفر به شمال کشور به ولایت‌های جوزجان و بلخ نیز رفته است و منابع می‌گویند که او اکنون در بلخ است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34135

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *