دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
اختلاف میان اعضای شانگهای برای حضور طالبان_گروه تماس شانگهای-افغانستان ادامه چند صدایی در رابطه با افغانستان-ایراف نیوز

به گزارش ایراف؛ ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنان خود در اجلاس شانگهای که به میزبانی قزاقستان برگزار می‌شود، از فعالیت گروه تماس شانگهای-افغانستان حمایت کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفته است که مسکو از ایده از سرگیری کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای و افغانستان حمایت می‌کند و معتقد است که این امر به عادی‌سازی بیشتر اوضاع در این کشور کمک خواهد کرد.

او همچنین از پیشنهادات اعضا در مورد حل و فصل مناقشه در اوکراین تشکر کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: ما این موضوع را درست می‌دانیم که سازمان همکاری شانگهای به طور سنتی از نزدیک درگیر مشکلات افغانستان بوده است. ما از ایده از سرگیری فعالیت‌های گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان حمایت می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که این به عادی‌سازی بیشتر وضعیت در این کشور کمک می‌کند.

گروه تماس شانگهای-افغانستان چیست؟

روز یکشنبه 20 خرداد 1397 بود که ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که توافق‌نامه ایجاد گروه تماس شانگهای-افغانستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای توسط وزیر خارجه وقت افغانستان امضا شده است.

در همان روزها شی جین پینگ، رییس جمهور چین هدف از ایجاد این گروه تماس را کمک به تسهیل بازسازی صلح‌آمیز در افغانستان اعلام کرده بود.

پوتین درحالی از گروه تماس شانگهای-افغانستان حمایت کرده است که گروه تماس منطقه‌ای تهران با حضور نمایندگان ویژه چین، روسیه، پاکستان و ایران در امور افغانستان در سال‌های اخیر نقشی فعال در امور افغانستان داشته است.

در خردادماه امسال در دومین نشست این گروه که به میزبانی تهران و بدون حضور طالبان برگزار شد، نمایندگان ویژه بحث‌های مهمی در رابطه با اتحاد منطقه‌ای و اهمیت آن در رابطه با افغانستان انجام دادند.

به نظر می‌رسد، چند صدایی منطقه‌ای برای رصد تحولات افغانستان به نفع هیچ کس نیست و قدرت‌های منطقه در چهارچوب گروه تماس منطقه‌ای تهران می‌توانند، اثرگذاری بیشتری در تحولات افغانستان داشته باشند.

تاجیکستان درباره حضور طالبان در این گروه گفته بود با حضور افغانستان در سازمان شانگهای مخالف نیستیم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27739

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها