به گزارش ایراف، پس از خروج آمریکا از افغانستان هزاران شهروند افغانستان به شکلی موقت وارد آمریکا شدند.

در میان این افراد، افغان هایی بودند که برای ارتش ایالات متحده و نیروهای ناتو به عنوان مترجم و در نقش های دیگر کار می کردند.

براساس آمارها نزدیک به 124 هزار توسط آمریکا از افغانستان خارج شدند. در همین رابطه، دولت بایدن در 29 اوت 2021 اعلام کرد که شهروندان افغانستان که وارد آمریکا شده اند به صورت قانونی اما موقت می توانند در این کشور بمانند.

تحلیلگران حقوقی براین باور هستند با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،سرنوشت حقوقی این افراد و وضعیت اقامت آنها مشخص خواهد شد.

تحلیلگران می گویند درحالی که بایدن آزادی مشروط بشردوستانه را برای تقریباً 70000 هزار افغان در سال 2023 تمدید کرد اما این افراد در بلاتکلیفی قانونی باقی می مانند و قادر به حرکت نیستند.

به گفته کارشناسان حقوقی آزادی مشروط بشردوستانه یک راه حل دائمی نیست. درحالی که این افراد میتوانند به طورقانونی در ایالات متحده کار کنند و به مدرسه بروند اغلب با موانعی در راه یافتن کار و یا حتی اجاره خانه مواجه هستند.

براساس گزارش ها بیشتر این افراد تحت برنامه «پارول بشردوستانه» وارد آمریکا شده اند.

با این حال به گفته کارشناسان سرنوشت آزادی مشروط افغانستان احتمالا با نتایج انتخابات آینده مشخص خواهد شد. به باور این تحلیلگران در صورتی پیروزی هریس احتمال تمدید آزادی مشروط برای افغان ها تا دو سال وجود خواهد داشت.

اما اینکه دونالد ترامپ چه می تواند در مورد افغان هایی که به طور موقت در ایالات متحده زندگی می کنند، انجام دهد، یک سوال است.

در دوره ریاست جمهوری ترامپ، دولت او تا حدی بر روی مهار مهاجرت تمرکز بود. این شامل کاهش پذیرش پناهجویان و سخت تر کردن صدور ویزا ایالات متحده برای افغان ها و عراقی هایی بود که با ارتش ایالات متحده کار می کردند.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده داد است که ممنوعیت سفر مسلمانان را تمدید کند و به محدود کردن مهاجرت به آمریکا ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38669

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *