روسیه به یک معنا طالبان را به رسمیت شناخته-ایراف

به گزارش ایراف؛ الکساندر کنیازوف، کارشناس روسی مسائل افغانستان می‌گوید: 105 سال از زمان برقراری روابط دیپلماتیک روسیه و افغانستان می‌گذرد و در این مدت سفارتخانه‌های دو کشور همواره فعال بوده است.

او با توجه به تصمیمات اخیر روسیه مبنی بر ایجاد برقراری روابط تمام عیار با کابل و حذف نام طالبان از فهرست ممنوعه گفت که به نظر می رسد، روسیه به یک معنا طالبان را به رسمیت شناخته است.

این کارشناس روس معتقد است که واقعیت به رسمیت شناختن یا عدم شناسایی از طریق منافع سیاسی بازیگران بین‌المللی تعیین می شود.

کنیازوف این اظهارات را در واکنش به صحبت‌های اخیر مقامات روسیه در رابطه با عادی سازی روابط با طالبان بیان کرده است. چنانچه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که باتوجه به مشکلات در افغانستان اما برقراری رابطه با طالبان یک نیاز است.

او با بیان اینکه افغانستان امروز را طالبان کنترل می‌کنند و طالبان قدرت واقعی افغانستان هستند ، عنوان کرد که روسیه ناگزیر است با طالبان ارتباط برقرار کند.

دیمیتری مدودف، نائب رئیس شورای امنیت روسیه نیز با اشاره به تصمیم احتمالی روسیه مبنی بر حذف طالبان از لیست گروه‌های ممنوعه این کشور، گفت که مسکو به برقراری روابط تمام عیار با طالبان نزدیک است.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه نیز در جریان سفر خود به ازبکستان روز دوشنبه ضمن بیان اینکه کشورش نمی تواند نسبت به افغانستان بی تفاوت بماند، طالبان را قدرت واقعی افغانستان توصیف کرد. پیش از این نیز، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان خبر از تصمیم روسیه مبنی بر حذف نام طالبان از فهرست سیاه این کشور داد.

پیشنهاد:   بازداشت عوامل حمله هرات؛ «حملات بر شیعیان کاهش یافته است»

اما این دست اقدامات بی سابقه روسیه در قبال طالبان در جریان سه سال گذشته این دوگانه را ایجاد کرده است که آیا این دست اقدامات به معنای تغییر رویکرد ناگهانی مسکو نسبت به دولت کابل است، به طوری که روسیه در مسیر شناسایی بین المللی کابل قرار گرفته یا ابزاری است برای امتیازگیری در برابر رقابت جهانی رقبای روسیه.

اما آنچه واضح به نظر می رسد که کرملین در پی آن است تا نفوذ خود را در افغانستان به عنوان بازیگر اصلی تقویت کند.

پیشنهاد می شود: روسیه، تغییر ناگهانی سیاست یا امتیازگیری از جامعه جهانی؟

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22502

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *