کشته شدن ۱۸۰ عضو طالبان در ۹۴ رویداد امنیتی در افغانستان

به گزارش ایراف، دیدبان امنیت افغانستان گزارش شش ماه اول سال 2024 از وضعیت امنیتی این کشور را منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که در این مدت 94 رویداد امنیتی در 18 ولایت افغانستان به ثبت رسیده است.

طبق آمار این نهاد، 217 نفر کشته و 212 تن دیگر زخمی شدند. از لحاظ جغرافیایی، بیشتر این حملات در کابل با 47 رویداد، هرات با 11 رویداد، بغلان با 9 رویداد و تخار با 5 مورد رخ داده است.

دیدبان امنیت افغانستان همچنین گزارش داده است که بیشتر این حملات توسط جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود صورت گرفته است. به‌طوری که 57 حمله توسط این گروه انجام شده است. سپس جبهه آزادی با 19 حمله، گروه داعش با 6 حمله در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در این میان، مسئولیت 9 حمله توسط هیچ گروهی برعهده گرفته نشده است.

این درحالی است که 3 مورد از این حملات توسط هواپیماهای بی سرنشین و عمدتا در نقاط هم مرز با پاکستان صورت گرفته که اعضای گروه تحریک طالبان پاکستانی هدف این حملات بوده‌اند.

در مورد میزان تلفات وارد شده برآساس آمار این نهاد، طالبان بیشترین تلفات را داشته‌اند.

این گروه با 180 کشته و 168 زخمی در صدر جدول قرار دارد. بعداز آن غیرنظامیان و شهروندان عادی بیشترین میزان تلفات را با 18 کشته و 11 زخمی داشته‌اند.

تروریستان خارجی با 16 کشته و 11 زخمی و شهروندان کشورهای خارجی با 3 کشته و 4 زخمی در جایگاه بعدی قرار دارند.

دیدبان امنیت افغانستان می‌گوید که تمرکز حملات جبهه‌های ضدطالبان در پایتخت، استان‌های شمالی با تمرکز بغلان، شمال شرق با تمرکز تخار و غرب در هرات است.

پیشنهاد:   «برنامه استراتژیک» طالبان برای مدیریت آب، امید تهران به تأمین حقابه

این درحالی است که استان‌های مرکزی (به استثنای حمله داعش در بامیان)، جنوب و شمال غرب در جریان سه ماه دوم سال جاری شاهد هیچ حادثه امنیتی نبوده است.

در نهایت این تحقیق در مورد فعالیت داعش در این بازه زمانی می‌افزاید که داعش نیز موفق به راه‌اندازی حملات برعلیه شهروندان افغانستان، خارجی ها و طالبان در کابل، قندهار، بامیان، هرات و بدخشان شده است. همچنین این گروه برای اولین بار در بامیان حمله تروریستی انجام دادند.

این گزارش درحالی در مورد وضعیت امنیتی افغانستان منتشر شده است که طالبان در جریان سه سال گذشته مدعی امنیت سراسری و عدم فعالیت گروه‌هایی چون داعش در خاک افغانستان است.

در این رابطه مطالعه دیدبان امنیت افغانستان: در یک ماه گذشته 63تن در رویدادهای امنیتی جان باختند پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28193

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *