شنبه 17 سنبله 1403 برابر با Saturday, 7 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

کامالا هریس و افغانستان؛ نسب آسیایی یا سیاست آمریکایی؟-ایراف

ساعاتی پس از آنکه جو بایدن، رییس جمهور کنونی آمریکا و نامزد حزب دموکرات برای دور جدید انتخابات ریاست جمهوری پس از فشارهای زیادی که بر او بود اعلام کناره گیری کرد، کامالا دیوی هریس، معاون او نامزدی اش را برای جانشینی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

 به گزارش ایراف، خانم هریس به عنوان اولین زن سیاه پوست و آسیایی بود که به مقام معاونت رییس جمهور آمریکا رسید، بایدن را به خاطر این تصمیم «میهن پرستانه» تحسین کرد و قول داد که این نامزدی را به دست بیاورد و برنده شود.

کامالا هریس و افغانستان؛ نسب آسیایی یا سیاست آمریکایی؟

هرچند جو بایدن هنگام اعلام کناره گیری خود نامی از فرد خاصی به عنوان نامزد حزب دموکرات نبرد، اما نیم ساعت بعد در حساب ایکس خود حمایتش را از کامالا هریس، معاون فعلی اش علنی کرد.

بایدن در ژانویه 2021 به قدرت رسید و متعهد شد «روح آمریکا» را پس از چهار سال پرتلاطم تحت رهبری ترامپ و شوک حمله 6 ژانویه 2021 حامیان ترامپ به کنگره، التیام دهد.

اما او در دوره ریاست جمهوری خود به دلیل سیاست هایش از جمله خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان مورد انتقاد جدی قرار گرفت. تصمیمی که نزدیک ترین فرد به او کاملا هریس نیز از آن دفاع کرد.

او در دسامبر 2021 از تصمیم آمریکا برای خروج کامل نیروها از افغانستان دفاع کرد و «اشغال» افغانستان را یک اشتباه خواند.

کامالا هریس و افغانستان؛ نسب آسیایی یا سیاست آمریکایی؟

معاون بایدن در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس، گفته بود که تصمیم برای خروج نیروها از سوی دولت قبلی آمریکا صورت گرفته بود، با این حال من از تصمیم رئیس جمهور برای بیرون کردن نیروها و پایان دادن به جنگ طولانی کاملا حمایت می کنم. فکر می کنم که خیلی مهم است به خاطر داشته باشیم که دولت گذشته آمریکا، با طالبان روی یک معامله مذاکره کرد، اما حکومت افغانستان را در گفتگوها دعوت نکرد. در مذاکرات و توافق تعهد شد که ما تمامی نیروها را در پایان ماه می از افغانستان خارج کنیم.

پیشنهاد:   بیش از ۱۷ میلیون نفر در افغانستان نیازمند کمک فوری هستند

در جریان سقوط افغانستان او نقش محوری در بیشتر جلسات مرتبط با افغانستان داشت. مساله ای که نشان می دهد او نقش مهمی در سیاست های بایدن از جمله خروج در افغانستان دارد.

او در ماه آوریل 2021 به شبکه خبری سی ان ان گفته بود که یکی از آخرین مشاورانی بود که بایدن قبل از تصمیم گیری برای پایان دادن به جنگ افغانستان با او مشورت کرده بود و در تعداد زیادی از جلسات توجیهی در مورد افغانستان شرکت داشته است.

یکی از مشاوران بایدن در آن زمان گفته بود که هریس صددرصد همه چیز را در اختیار دارد.

کامالا هریس و افغانستان؛ نسب آسیایی یا سیاست آمریکایی؟

برخلاف بایدن، هریس سابقه طولانی یا عمیقی در مورد افغانستان ندارد. اگرچه او به عنوان یکی از اعضای کمیته اطلاعات سنا از سال 2017 تا 2021 به اطلاعات طبقه بندی شده در مورد این کشور دسترسی داشت.

او همچنین به عنوان یک سناتور به ندرت در مورد افغانستان صحبت می کرد. هرچند در سال 2018 به افغانستان سفر کرد.

در جریان این سفر که به کابل، قندهار و مزارشریف رفت، او با نیروهای آمریکایی ملاقات و از پایگاه های متعدد در سراسر افغانستان بازدید کرد. سفری که برخی هدف آن را کمپین برای انتخابات ریاست جمهوری توصیف کردند.

او در این رابطه گفته بود در طول مدتی که در افغانستان بودم، مفتخر شدم با نظامیان آمریکایی دیدار کنم. هریس در مورد این سفر از دریافت اطلاعات میدانی و گفتگو درباره بهترین راه ها برای ایمن نگه داشتن کشور و متحدان آمریکا در برابر تهدید ناشی از تروریسم صحبت و از عملکرد نیروها قدردانی کرد.

پیشنهاد:   گلبدین حکمتیار درباره احتمال بازگشت آمریکا به افغانستان هشدار داد | فرصت خوبی برای ساختن یک افغانستان مستقل داریم

او همچنین افزوده بود :«من مشتاق یافتن راه حلی سیاسی برای درگیری جاری در افغانستان هستم تا بتوانم نظامیان آمریکایی و متخصصان امنیت ملی را به خانه بازگردانم.»

اظهاراتی که نشان می دهد او از حامیان خروج از افغانستان بوده است. گزارش ها حاکی است که او نسبت به درگیری های طولانی مدت در خارج از آمریکا با دیده تردید می نگرد.

به گزارش رسانه های غربی این اظهارات در خاطرات سال 2019 او نبود و در سخنرانی کمپین انتخابات ریاست جمهوری خود نیز آنها را لحاظ نکرد.

 با این حال، او در جریان انتخابات مقدماتی 2020 گفته بود که از خروج از افغانستان حمایت می کند.

او نزدیک به چهارسال در سایه بایدن در تلاش برای شکل دهی سیاست خارجی آمریکا بوده است از جمله در مورد افغانستان. همچنین نقش موثری در سیاست های بایدن ایفا کرده است.

کامالا هریس و افغانستان؛ نسب آسیایی یا سیاست آمریکایی؟

بنابراین، اگر او نامزد دموکرات ها شود درحالی که مسئولیت موفقیت های قانونی دولت بایدن و همچنین شکست های آن مانند خروج از افغانستان را برعهده خواهد گرفت، به عنوان یک سیاستمدار وفادار به آمریکا و نه لزوما فردی با نسب آسیایی نشان می دهد که در صورت پیروزی اش، احتمالا دنبال کننده سیاست های بایدن در مورد افغانستان باشد. مصداق این جمله یکی از مقامات آمریکایی که گفته بود «میراث رئیس جمهور همیشه به شدت بر دوش معاون رئیس جمهور می افتد.»

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30052

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *