شنبه 17 سنبله 1403 برابر با Friday, 6 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

طالبان به هیچ‌یک از خواسته‌های خود در نشست دوحه نرسیدند-نشست چهارم دوحه در راه است- کرن دکر: موضوع تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان با قوت روی میز است-ایراف

به گزارش ایراف؛ کرن دکر؛ کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان که در قطر حضور دارد، می‌گوید: طالبان در نشست دوحه به نمایندگان جهان گفتند که وضعیت افغانستان به شکلی درآمده که مردم افغانستان خواهان آن بودند.

کرن دکر گفته است که اکنون افغان‌ها باید روشن کنند که آیا نظام طالبانی چیزی است که آن‌ها می‌خواهند یا نه.

خانم دکر روز دوشنبه اول مرداد در نشستی با خبرنگاران، گفت: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی مورد اعتماد رهبر طالبان که از قندهار کار می‌کند، با گوش خود از تمام نمایندگان شنید که افغانستان با حذف نیم جمعیت خود نمی‌تواند موفق شود.

کاردار سفارت آمریکا در این نشست از ذبیح‌الله مجاهد به عنوان «فرد خیلی مهم» در حکومت طالبان نام برد.

طالبان در این نشست بر برداشتن تحریم‌ها و ارسال کمک‌های توسعه‌ای تاکید کردند.

به گفته کرن دکر، برداشته شدن تحریم‌ها و آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان از دیگر خواست‌های طالبان است. با این حال جامعه جهانی به هیچ یک از این خواست‌ها پاسخ مثبت نمی‌دهد.

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به این سئوال که مردم افغانستان می‌گویند، آمریکا و جامعه جهانی چرا فشار لازم را برای تغییر اوضاع در افغانستان اعمال نمی‌کنند، گفت: همین اکنون هم فشار زیادی بر طالبان وجود دارد.

کرن دکر گفت: ما تسلیم خواسته‌های طالبان نشده‌ایم. طالبان خواسته‌هایی دارند که به آن نرسیده‌اند. آنها می‌خواهند ذخایر ارزی آزاد شود. تحریم‌ها برداشته شود. کرسی افغانستان در ملل متحد به طالبان داده شود اما چنین چیزهایی اتفاق نیفتاده است.

کاردار سفارت آمریکا در پاسخ به انتقادهایی که درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تحت کنترل طالبان مطرح می‌شود، گفت: آمریکا نمی‌خواهد از غذا مثل اسلحه کار گیرد.

پیشنهاد:   طالبان: نسل‌کشی در غزه بخشی از استراتژی جنگی رژیم صهیونیستی است

این دیپلمات آمریکایی درحالی می‌گوید که ما نمی‌خواهیم از غذا مثل اسلحه کار بگیریم که ایالات متحده در طول ۲۰ سال حضور در افغانستان و بی‌ثبات کردن امنیت در این کشور باعث جان باختن هزاران شهروند افغانستانی بی‌گناه شد.

کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان گفت: جامعه جهانی در نشست سوم دوحه از حقوق افغان‌ها دفاع کرده و پس از این نشست هم از موضعش در قبال طالبان ذره‌ای عقب‌نشینی نکرده است.

کرن دکر گفت: طالبان خواسته‌های بزرگی مثل به رسمیت شناخته شدن حکومت‌شان دارند.

خانم دکر به نقل از ۲۵ نماینده حاضر در نشست سوم دوحه می‌گوید که همه سفیران به طالبان گفتند که مشکل افغانستان «چندبعدی» است و حتی با برداشتن تحریم‌ها نیز اوضاع این کشور بهبود نخواهد یافت.

او گفت: همه نمایندگان به ویژه سفیران منطقه بر تشکیل حکومت فراگیر، شفافیت و حقوق بشر در افغانستان تاکید کردند.

بعد از نشست دوحه ۳ که ماه گذشته برگزار شد، طالبان و نمایندگان جامعه جهانی نظر متفاوتی درباره نتیجه نشست دوحه داشتند.

ذبیح‌الله مجاهد که به نمایندگی از طالبان در دوحه ۳ حاضر شده بود، شرکت هیأت طالبان در نشست دوحه را نشان دهنده آن دانست که آنها، طرفدار تعامل مثبت با جهان است.

او نشست دوحه سوم را فرصتی دانست تا در مورد رفع تحریم‌ها علیه مقامات این گروه، برداشتن تحریم‌ها بر سیستم مالی و بانکی و چالش‌های اقتصادی صحبت شود.

سخنانی که در تناقض کامل با گفته‌های نمایندگان ویژه کشورهایی است که در دوحه ۳ حضور داشته‌اند.

نشست چهارم دوحه در راه است

کاردار سفارت آمریکا می‌گوید: نشست چهارم روند دوحه در راه است، اما پیش از آن گفت‌وگوهای زیادی باید انجام شود تا یک نشست بزرگ برگزار شود.

پیشنهاد:   از «پکول» مسعود تا کفش ملا برادر؛ انتقاد نجیب بارور از ظاهرگرایی مجاهدین و ستایش قدرت دیپلماسی طالبان

خانم دکر گفت: جهان طالبان را از روی عمل این گروه قضاوت می‌کند نه حرف‌هایش.

او ادامه داد که در عمل چیزی اتفاق نیفتاده که تحریم‌ها برداشته شود یا اداره طالبان وارد نظم جهانی شود.

این درحالی است که آمریکا از تحریم و عدم شناسایی طالبان به عنوان یک ابزار استفاده می‌کند تا از آنها امتیاز بگیرد تا بتواند سلطه و اهداف خود را در افغانستانی که پس از ۲۰ سال اشغال مجبور به خروج از آن شد تامین کند.

خانم دکر در پایان این نشست گفت که مشکلات افغانستان بسیار پیچیده و مغلق است و برای رسیدگی به آن، سازمان ملل متحد می‌خواهد نماینده ویژه خود را تعیین کند. او تاکید کرد که تعیین نماینده ویژه ملل متحد به قوت روی میز قرار دارد.

به نظر می‌رسد، منطقه و تعامل با کشورهای پیرامونی می‌تواند نتیجه بهتری برای طالبان داشته باشد، تا اینکه آنها روی کشور‌های دیگر حساب کنند.

امروز مراودات تجاری طالبان با کشورهای منطقه است که اقتصاد افغانستان را زنده نگه‌ داشته اما این گروه حاضر به حضور در نشست تهران که با حضور ایران، چین و روسیه برگزار شد، نشد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30019

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *