شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
چهره حامی طالبان: شرق و غرب بدانند اعلامیه دادن به تنهایی کافی نیست-ایراف

به گزارش ایراف؛ دکتر هاتف مختار؛ رئیس مرکز بین‌المللی مطالعات استراتژیک افغانستان از حامیان حکومت سرپرست افغانستان در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شرق و غرب سابق باید توجه کنند که سخن گفتن و اعلامیه دادن نمی‌تواند کافی باشد. تنها برداشتن گام عملی نشان از حسن نیت دارد، کارت افغانستان دیگر برای تنظیم مناسبات روسیه و آمریکا شارژ نخواهد شد نه فقط شرایط امروز انطباقی با ۱۹۸۰ و ۲۰۰۱ ندارد بلکه نظام دوقطبی هم دیگر وجود ندارد.»

این در حالی است که در روزهای گذشته ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که باتوجه به مشکلات در افغانستان اما برقراری رابطه با طالبان یک نیاز است.

او با بیان اینکه افغانستان امروز را طالبان کنترل می‌کنند و طالبان قدرت واقعی افغانستان هستند،، عنوان کرد که روسیه ناگزیر است با طالبان ارتباط برقرار کند.

با این حال؛ روز گذشته معاون وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس این کشور گفت که روسیه از حکومت سرپرست این انتظار را دارد که به تعهدات خود نسبت به جامعه جهانی مانند تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان عمل کند.

این مقام سیاسی در حاشیه کنفرانس بین المللی با عنوان «روسیه و چین؛ همکاری در عصر جدید» به خبرنگاران گفت که مسکو از طالبان انتظار دارد که به همه وعده‌های خود در زمینه تشکیل دولت فراگیر عمل کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا فراگیر بودن دولت افغانستان همچنان شرط به رسمیت شناختن طالبان است گفت: بله. سیاست ما در قبال افغانستان کاملاً بدون تغییر باقی مانده است.

معاون وزارت امورخارجه ضمن بیان اینکه طالبان واقعیت میدانی هستند و ما باید این مسئله را درنظر بگیریم افزود که ما چیزها را به هم ربط نمی دهیم، فقط می گوییم که از جنبش طالبان انتظار داریم تا تمام وعده هایی را قبلاً به جامعه بین المللی داده اند، عملی کنند. اما این شرط ما نیست و این را با فعالیت آنها مرتبط نمی کنیم.

در سویی دیگر اخباری درباره احتمال حضور نمایندگان طالبان در نشست دوحه 3 به گوش می‌رسد. نشستی که قرار است در تاریخ ۱۰ و۱۱ تیرماه در دوحه قطر برگزار شود.

هرچند تاکنون حکومت سرپرست افغانستان رسماً از حضور خود در این نشست خبری منتشر نکرده است، اما منابع می‌گویند که طالبان برای حضور در این نشست شش شرط را مشخص کرده‌اند.

روز گذشته ابوشهاب؛ نماینده دائم امارات در سازمان ملل متحد در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس از دیدار با رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان علاوه بر گفت‌وگو درباره نشست دوحه ۳ درباره زنان افغانستان نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

در حالی که احتمال حضور نمایندگان طالبان در این نشست افزایش یافته است به نظر می‌رسد که آمریکا در تلاش است تا با لابی‌گری‌ منطقه‌ای و بین‌المللی بتواند، دست برتر را در این رویداد بین المللی داشته باشد.

پیشنهاد می شود: تداوم لابی‌گری واشنگتن؛ نشست دوحه محور گفت‌وگوی آمریکا و امارات

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22701

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها