به گزارش ایراف؛ حتی برخی از رسانه‌های بین المللی نیز این مسئله را بررسی کرده و گفتند چابهار می‌تواند پلی برای توسعه صادرات محصولات افغانستانی و دستیابی به آب‌های آزاد باشد.

حضور تیم‌های تجاری افغانستان در منطقه چابهار مسئله عجیب و غریبی نیست زیرا که این کشور یا باید از ایران برای حضور در آب‌های آزاد استفاده کند و یا اینکه از پاکستان برای این منظور بهره ببرد.

افغانستان و پاکستان سالهای متمادی است که مشغول درگیری های داخلی هستند و هم اکنون مسیرهای ترانزیتی دو کشور مسدود است. به همین دلیل این کشور برای انتقال کالاهای تجاری خود به ایران روی آورده است.

ایران نیز در شرایطی قرار دارد که باید از تمام ظرفیت‌های خود برای مقابله با تحریم ها بهره برد و درآمد ارزی خود را افزایش دهد.

در این بین متاسفانه عده‌ای در داخل موضوعاتی را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند که مانع از توسعه سواحل جنوبی شده است، آنها با تحریف مسائل ساده اقتصادی مانع از پیشرفت مناطق در حال توسعه شده‌اند و عملا با گفته‌های خود به تحریم‌های داخلی دامن زده اند.

یکی از این رسانه‌ها روزنامه جمهوری اسلامی است که در یادداشت‌ها و گزارشات خود بارها به مسئله چابهار پرداخته و اخیرا نیز اعلام کرده است که ایران در حال فروش چابهار است.

پر واضح است که این روزنامه با انتشار این مطالب دنبال مخاطب است و الا کارشناسان سیاسی و اقتصادی و مردم آگاه می دانند که فروش یک معنا و مفهوم مشخص و سرمایه گذاری معنا و مفهوم دیگری دارد.

انتشار چنین مطالب سخیفی در این روزنامه که از پول بیت المال ارتزاق می‌کند، مسبوق به سابقه است به عنوان نمونه این روزنامه چند ماه قبل گفته بود سرکنسولگری افغانستان در مشهد که در اختیار طالبان است با استفاده از امکانات و تسهیلاتی که از آن برخوردار شده، ده‌ها هزار نفر از عناصر آموزش‌دیده خود را وارد ایران و در مناطق مختلف مستقر کرده است.

اخیرا نیز در این روزنامه گفته شده بندر چابهار در اختیار طالبان و اتباع افغان قرار خواهد گرفت که این موضوع سال گذشته نیز در این روزنامه با ادبیاتی مشابه منتشر شده بود که تکرار آن مشخص می کند چندان مورد توجه قرار نگرفته است به هرحال انتشار این گونه مطالب در این روزنامه نشان می دهد تعمدی در کار است تا سرمایه گذاران به این منطقه نیایند و در این منطقه سرمایه گذاری  صورت نگیرد.

خوب است که مسئولان این روزنامه آمار و اطلاعاتی که از سوی رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در سال گذشته منتشر شد را مشاهده کنند که براساس این آمار اتباع افغانستان بیشترین سرمایه گذاری را در اقتصاد ایران انجام داده اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37149

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *