سه‌شنبه 27 سنبله 1403 برابر با Tuesday, 17 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان در پیامی به‌مناسبت بیست‌وسومین سالروز جان باختن احمدشاه مسعود گفته است که امروز «بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که از افکار و اعمال قهرمان ملی الهام بگیریم».

در همین حال؛ برخی دیگر از چهره‌های سیاسی نیز پیام‌هایی را درباره‌ی سالگرد کشته‌شدن احمدشاه مسعود منتشر کرده‌اند.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» گفته است که «ایستادگی در برابر افراط‌گرایی و هراس‌افکنی از محورهای اساسی مبارزه‌ی احمدشاه مسعود بود.»

احمدشاه مسعود ۲۳ سال پیش در ۱۸ شهریور ۱۳۸۰ توسط دو مهاجم انتحاری عرب که در پوشش خبرنگار بودند، در شهرستان خواجه بهاء‌الدین ولایت تخار ترور شد.

او از فرماندهان شناخته‌شده‌ جهادی علیه شوروی و مقاومت در برابر رژیم اول طالبان بود.

حکومت پیشین افغانستان برای احمدشاه مسعود لقب «قهرمان ملی» را داده و سالروز ترور او را تعطیلی عمومی اعلام کرده بود.

در حکومت پیشین افغانستان همه‌ساله از ۱۸ شهریور تجلیل می‌شد؛ اما در این سه سال حاکمیت طالبان، هواداران مسعود و چهره‌های سیاسی تنها پیام‌هایی را درباره‌ی سالگرد کشته‌شدن او منتشر می‌کنند.

صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان به‌مناسبت بیست‌وسومین سالروز ترور احمدشاه مسعود گفت: «فراتر از یک فرمانده‌ نظامی، مظهر رشادت، ایستادگی و تعهد به ارزش‌های والای اسلامی و انسانی بود».

ربانی گفته است که مسعود با ایمان استوار به ارزش‌های اسلامی و باور به عدالت اجتماعی مبارزه کرد تا افغانستان آزاد،‌ مستقل و عادلانه را برای نسل‌های آینده به ارمغان آورد.

رییس حزب جمعیت گفته است که کارنامه‌های مسعود چراغ راهی برای همه‌ی کسانی‌ است که به‌دنبال تحقق صلح، ثبات و پیشرفت در کشور هستند.

کارنامه احمدشاه مسعود، به‌عنوان فرمانده نظامی در برابر شوروی و طالبان مورد تحسین بسیاری‌ از شهروندان کشور است، اما نقش او در جنگ‌های داخلی ویرانگر در کابل به‌حیث وزیر دفاع دولت مجاهدان مورد انتقاد است.

ربانی گفته است که احمدشاه مسعود می‌دانست که تنها با مشارکت همه‌ی اقشار جامعه و احترام به حقوق یک‌دیگر می‌توان به صلح پایدار دست یافت.

ربانی افزوده است که مسعود همواره خواهان افغانستانی بود که در آن مردم بدون تبعیض و با حفظ تنوع فرهنگی و اجتماعی در تعیین سرنوشت سیاسی خود نقش داشته باشند.

رهبر جمعیت اسلامی افغانستان افزوده است: «امروز که کشور ما بار دیگر با بحران‌ها، چالش‌ها و هجوم افراطیت خشونت‌بار مواجه است، بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که از افکار و اعمال قهرمان ملی الهام بگیریم.»

نیروهای شوروی و دولت پیشین افغانستان نتوانستند، قلمرو احمدشاه مسعود در دره پنجشیر را تصرف کنند. طالبان نیز در دوره‌ حاکمیت اول خود در تصرف پنجشیر ناکام ماندند.

۲۰ سال پس از ترور احمدشاه مسعود، طالبان در سال ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند.

در سال ۲۰۲۱، زمانی که طالبان تمام افغانستان را تصرف کرده بودند، احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود در پنجشیر مقاومت شکل داد، اما این مقاومت شکست خورد و طالبان پنجشیر را تصرف کردند.

در حال حاضر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» به رهبری احمد مسعود می‌گوید که در برخی از ولایت‌ها فعالیت دارد و علیه طالبان حملات چریکی انجام می‌دهد.

پیام شورای مقاومت ملی

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در بیانیه‌ گفته است که «مردم افغانستان در طول سال‌های جهاد و مقاومت و همچنین عصر مردم‌سالاری، قربانی‌های فراوانی دادند که در این میان احمدشاه مسعود به‌عنوان قهرمان ملی کشور، نماد پایداری و ایستادگی شناخته می‌شود».

این شورا گفته است که احمدشاه مسعود با خلق روایت ایستادگی در برابر هرگونه استبداد و ستم‌گری، به تحقق عدالت اجتماعی می‌اندیشید و عدالت را زیربنای برقراری مساوات و همدیگرپذیری می‌خواند.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» افزوده است که «ایستادگی در برابر افراط‌گرایی و هراس‌افکنی از محورهای اساسی مبارزه‌ی احمدشاه مسعود و دیگر شخصیت‌ها بود».

این شورا گفته است که احمدشاه مسعود باور داشت که افغانستان برای همه‌ی باشندگان آن، خانه‌ی مشترک است و شهروندان آن می‌توانند با حقوق برابر در چارچوب نظام مردم‌سالار زندگی مرفه و باثبات داشته باشند.

در اعلامیه‌ی این شورا آمده است که مسعود به انتخابات به‌عنوان یک اصل باور داشت و به مردم‌سالاری احترام عمیق می‌گذاشت.

پیام‌های عبدالله و کرزی

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه دولت پیشین افغانستان در پیام خود گفته است که نام احمدشاه مسعود در تاریخ معاصر کشور در پهلوی کارنامه‌ها و مبارزات سیاسی-نظامی درخشان و ماندگار او به‌حیث یک مرد استوار، اعتدال‌پسند و فداکار و فرد عاری از تعصب، نفرت، خشونت و کینه به ثبت رسیده است.

او افزوده است: «آمرصاحب شهید درک عمیقی از تنوع قومی و مذهبی و مردم کشور داشت و همواره تلاش داشت تا مردم افغانستان را در محور منافع مردمی و ملی گرد‌هم آورد.»

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان در پیام خود گفته است که احمدشاه مسعود «یک افغان وطن‌دوست بود و پیوسته برای آزادی وطن به مبارزه پرداخت».

کرزی گفته است که شیوه‌ی مبارزه، حضور همیشگی در میان مردم و هنر بسیج آنان مسعود را چهره‌ی شاخص جهاد افغانستان ساخت.

احمدشاه مسعود که بود؟

احمدشاه مسعود متولد ۱۱ شهریور سال ۱۳۳۲ در روستای جنگلک ولایت پنجشیر بود.

او در سال ۱۳۵۲ با ورود به دانشکده مهندسی پلی‌تکنیک کابل، عضو نهضت اسلامی افغانستان شد، اما ترک تحصیل کرد و به جنگ علیه شوروی پیوست.

در آن زمان، مسعود گروهی از مجاهدان وابسته به حزب جمعیت اسلامی به رهبری برهان‌الدین ربانی را در پنجشیر رهبری می‌کرد و به «شیر» دره پنجشیر مشهور شد.

نیروهای شوروی و دولت پیشین افغانستان نتوانستند قلمرو احمدشاه مسعود در دره پنجشیر را تصرف کنند. طالبان نیز در دوره‌ی حاکمیت اول خود در تصرف پنجشیر ناکام ماندند.

سرانجام احمدشاه مسعود در ۱۸ شهریور ۱۳۸۰ برابر با نهم سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی، دو روز قبل از حملات یازدهم سپتامبر در یک حمله انتحاری از سوی دو فرد عرب‌تبار کشته شد.

۲۰ سال پس از ترور احمدشاه مسعود، طالبان در سال ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند.

در سال ۲۰۲۱، زمانی که طالبان تمام افغانستان را تصرف کرده بودند، احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود در پنجشیر مقاومت شکل داد، اما این مقاومت شکست خورد و طالبان پنجشیر را تصرف کردند.

در حال حاضر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» به رهبری احمد مسعود می‌گوید که در برخی از ولایت‌ها فعالیت دارد و علیه طالبان حملات چریکی انجام می‌دهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34732

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *