ارتباط با طالبان یک نیاز است-پوتین خواستار تشکیل حکومتی فراگیر با حضور همه اقوام افغانستان شد-ایراف

به گزارش ایراف، ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه 16 خرداد در جلسه‌ای با حضور مدیران رسانه‌های مختلف گفت که مسکو بر تامین روابط با طالبان تاکید می‌کند.

پیش از این، آندری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی با عنوان روسیه و چین همکاری در عصر جدید به خبرنگاران گفته بود که مسکو از طالبان انتظار دارد که به همه وعده‌های خود در زمینه دولت فراگیر عمل کند.

او گفت که از این گروه انتظار داریم که به تمام وعده‌هایی که قبلاً به صورت آشکار به جامعه بین‌المللی داده بود، عمل کند.

رودنکو همچنین، در پاسخ به این مسئله که آیا فراگیر بودن دولت افغانستان همچنان شرط به رسمیت شناخته طالبان است، گفت: بله. سیاست ما در قبال افغانستان کاملاً بدون تغییر باقی مانده است.

میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در ماه مه سال جاری میلادی بر ضرورت وجود یک دولت فراگیر در افغانستان برای به رسمیت شناخته شدن تاکید کرد.

او تصریح کرد که مشارکت همه ملیت‌ها، مذاهب و جناح‌های سیاسی برای مشروعیت حکومت افغانستان حیاتی است.
این دیپلمات روسی همچنین تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را برای به رسمیت شناختن بین المللی مهم دانست.

ولادیمیر پوتین در ادامه این نشست خبری تاکید کرد که در سفر اخیرش به ازبکستان او در مورد افغانستان با مقامات این کشور صحبت کرده است.

او مطرح کرد که مسئله امنیت و ثبات از ناحیه افغانستان هم برای روسیه و هم برای ازبکستان مهم است.

رئیس جمهور روسیه پس از بازگشت این سفر در جریان یک نشست خبری مطرح کرد که علی‌رغم اینکه در افغانستان مشکلاتی وجود دارد، اما برقراری ارتباط با حاکمان این کشور یک نیاز است.

او افزود که مشکلاتی در افغانستان وجود دارد و همه از آن آگاه‌اند؛ اما نیاز است با «دولت» کنونی طالبان در این کشور روابط برقرار شود.

پیش از این اظهارات نیز ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که وزارت خارجه و دادگستری روسیه در گزارشی به رئیس جمهور این کشور گفته‌اند که طالبان را می‌توان از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد.

دیمتیری پسکوف، دستیار نزدیک رئیس جمهور روسیه و سخنگوی کاخ کرملین نیز گفته بود: روسیه درحال کار بر روی حذف طالبان افغانستان از فهرست سازمان های تروریستی ممنوع است. یک روز پیش از این اظهارنظر، وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که درحال بررسی برای خروج طالبان به عنوان یک جنبش تروریستی است.

در همین راستا، دیمیتری مدودف، نائب رئیس شورای امنیت روسیه با اشاره به تصمیم احتمالی روسیه مبنی بر حذف طالبان از لیست گروه‌های ممنوعه این کشور، گفت که مسکو به برقراری روابط تمام عیار با طالبان نزدیک است.

باید گفت که روسیه برای تامین آسیای مرکزی نیاز به ایجاد روابط بیشتر با افغانستان و جلب اعتماد طالبان دارد. روسیه هرچند در موقعیت حساس به ویژه از ناحیه مسائل امنیتی دارد و تاکنون این گروه را به رسمیت نشناخته است، اما این مسئله برنوع روابط آنها تاثیرات منفی نگذاشته است. اما آنچه قابل تامل است این مسئله خواهد بود که روسیه مسیر دشواری در موضوعات سیاسی با طالبان دارد.

پیشنهاد می شود: معاون وزارت خارجه روسیه: سیاست مسکو پیرامون تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تغییر نکرده است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23537

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها