پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ امروز -26 شهریور- اولین مصاحبه مطبوعاتی مسعود پزشکیان بعنوان رییس‌جمهوری دولت چهاردهم با حضور بیش از ۳۰۰ رسانه داخلی و خارجی برگزار شد.

مسعود پزشکیان در این نشست خبری با بیان اینکه روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، گفت: هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد.

رئیس‌جمهور در بخشی از نشست خبری خود گفت: برای ساماندهی اتباع افغانستانی، ۳ جلسه در شورای امنیت برگزار شده است؛ برخی از این اتباع مجاز هستند و برخی غیرقانونی وارد شده‌اند که نوع برخورد با آنها متفاوت است. ما باهم برادریم ولی مراعات چارچوب بین دولت‌ها لازم است. چارچوب قانونی بین کشورها باید نوشته شود. درحال بازگرداندن اتباع غیرقانونی به صورت محترمانه هستیم.

باید FATF و برجام را حل کنیم

پزشکیان در پاسخ به اینکه موانع طرح وی در زمینه راه‌اندازی اتحادیه کشورهای اسلامی، اظهار کرد: چرا کسی که در کشورهای اسلامی است نتواند به راحتی میان دیگر کشورهای اسلامی تردد داشته باشد؟ این امر به معنای زیر سئوال بردن امنیت و اقتدار و مرزها نیست. اما همین تردد آسان باعث تقویت نگاه و زبان مشترک می‌شود و بازار مشترک ایجاد می‌کند.

او همچنین اظهار کرد: باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم.

چاره‌ای جز حل بحث اف‌ای‌تی‌اف نداریم

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار «روزنامه دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزاد برای انتقال سرمایه‌های خارجی به داخلی است، حتما بر مبنای حکمت و مصلحت اقدام می‌کنیم.

با چین یک شریک استراتژیک خواهیم بود

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV چین مبنی بر آینده روابط ایران و چین بیان کرد: کاری که چین در خصوص میانجی‌گری بین ما و عربستان صعودی انجام داد برای حل اختلافات یک گام مثبت برای تقویت ارتباط‌های منطقه‌ای بود. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین یکی از جاهایی است که باید متمرکز شده و اجرایی شود. ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد.

تاکید بر وفاق در چارچوب سیاست‌های رهبری

پزشکیان در پاسخ به پرسش «خبرنگار روزنامه کیهان» که پرسید حضور افراد زاویه‌دار در پست‌های کلیدی می‌تواند برای کشور ایجاد مشکل کند و بر خلاف فرمایشات رهبری است، اما متاسفانه تعداد زیادی از حامیان اغتشاشات در دولت منصوب شده‌اند، آیا شما اطلاع دارید، گفت: چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست که واقعا فتنه باشد. شما فکر می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل هم فکر می‌کند حق با خودش است. شما در یک جریانی، اعتراضی داشتید و طرف مقابل هم اعتراض دیگری داشت. حالا همه در چارچوب سخنان مقام معظم رهبری باید با هم برادر باشیم.

رییس جمهور تاکید کرد: حالا طرف مقابل شما که توانمند است نباید از توانمندیش استفاده کنیم. پس معنای وفاق چیست و چطور می‌توانیم با هم وحدت کنیم.

دعوت از ولیعهد عربستان به ایران

رییس جمهور خطاب به «خبرنگار المیادین» درخصوص روابط ایران با عربستان و اردن اظهار کرد: هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک کند شخصا استقبال می‌کنم؛ چه با عربستان، چه با مصر و چه با اردن تلاش می‌کنیم روابط خود را تقویت کنیم. او همچنین با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد عربستان از دعوت او به ایران خبر داد.

به روابط ایران با ترکیه و کشورهای اسلامی امیدواریم

در ادامه این نشست، پزشکیان در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی ترکیه مبنی بر اینکه در دولت قبلی سیاست روابط با همسایگان در اولویت بود و شما در اظهارات به این اولویت تاکید داشتید آیا دولت شما با قدرت این سیاست را ادامه می دهد و چشم انداز روابط با ترکیه را چگونه ارزیابی می کنید و در آینده نزدیک سفر به ترکیه خواهید داشت، بیان کرد: حتما، ترکیه دوست و برادر ما است. در کنار  ارتباط همسایگی قوم و خویش ما است. خط کشیدند وگرنه اینور و اونور با  هم یکی بودند. باورها و اعتقادات و فرهنگ ما با هم تنیده است. این انگیزه و خواست ما است که سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم و هماهنگ شویم این تجارت شکل بگیرد. ترکیه می تواند از طریق ایران با پاکستان و افغانستان ارتباط تجاری برقرار کند. ما باید مسیری را ایجاد کنیم که شما راحت به ایران بیایید و ما راحت به ترکیه بیاییم. این روند را با قدرت ادامه می دهم. حتما به ترکیه می آییم و هم دعوت می کنیم تا به ایران بیایند. سرمایه گذاران، سیاسیون و دانشگاهیان دو کشور باید باهم ارتباط داشته باشند. ما خیلی به روابط ایران با ترکیه و کشورهای اسلامی امیدوار هستیم.

به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم

پزشکیان در پاسخ به سوال «خبرنگار AP» مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی دائما نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران ابراز نگرانی می‌کند، بیان کرد: ما نیاز تکنیکی و علمی خود را دنبال می‌کنیم و به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. به چارچوب برجام پایبند بودیم و باز هم به دنبال حفظ تعهدات هستیم. آنها پاره کردند، ما در چهارچوب سازمان انرژی اتمی کار خود را پیش می‌بریم. آن ها به تعهدی که نوشتند پایبند باشند ما هم به تعهدات خود پایبند می‌شویم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35477

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *