پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

پذیرش کاردار افغانستان توسط ترکمنستان-افزایش امید طالبان به شناسایی رسمی

به گزارش ایراف، حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت سرپرست در حساب رسمی خود در صفحه ایکس نوشته است که ترکمنستان کاردار طالبان را پذیرفته است.

به گفته آقای فطرت، فضل محمد صابر به عنوان کاردار طالبان در تاجیکستان تعیین شده است.

معاون سخنگوی طالبان نوشته است که معاون شورای وزیران ترکمنستان و وزیر امور خارجه رشید مردوف در مراسم پذیرش کاردار طالبان حضور یافتند.

مقامات ترکمنستان در این مراسم گفتند که افغانستان و این کشور درحال برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های بزرگ هستند، بنابراین برای این، روابط دیپلماتیک باید توسعه یابد.

به گزارش دیپمات از آغاز سال جاری، تماس‌ها بین ترکمنستان و طالبان در مورد موضوعات کلیدی مانند اجرای خط لوله تاپی و کریدور لاجورد شدت گرفته است.

در همین رابطه، سرپرست وزارت خارجه طالبان دو بار در 14 ژانویه و 26 فوریه به ترکمنستان سفر کرد و در اوایل ماه مارس یک مجتمع تجاری مشترک در ترکمنستان برگزار شد.

این تقویت روابط اقتصادی درحالی در دستورکار دولت ترکمنستان و طرف افغان قرار گرفته است که این کشور همواره در تلاش بوده تا در مناقشه افغانستان اصل بی‌طرفی را رعایت کند و به آن متعهد بماند.

این درحالی است که دولت عشق آباد نگرانی‌های امنیتی خاص خود را از جانب افغانستان دارد.

با این وجود، این کشور به ویژه در سال‌های اولیه حضور طالبان برخلاف سراسیمگی و نگرانی که کشورهای همسایه از بازگشت طالبان داشتند، روابط صمیمی تری برقرار کرد.

چنانچه که با وجود 497 مایل مرز مشترک بین افغانستان و ترکمنستان، عشق آباد هیچ تلاش قابل توجهی برای تخلیه کارمندان خود انجام نداده بود. سفارت این کشور در کابل و سرکنسولگری‌های آن در هرات و مزارشریف به طور عادی به کار خود ادامه دادند.

پیشنهاد:   تمایل شماری از کشورهای اتحادیه اروپا برای بازگشایی سفارت در کابل

این کشور با دقت از انتقاد آشکار از طالبان و رهبری آن اجتناب کرده است. استراتژی عدم تعهد آن براساس اصل بی‌طرفی مثبت منعکس کننده رویکرد آن نسبت به طالبان در دهه 1990 است.

در طول دوره نخست رژیم طالبان در افغانستان، ترکمنستان به خبرنگاران خود دستور داده بود که انتقادی نسبت به طالبان نداشته باشد.

این سیاست عدم انتقاد به طالبان و همراهی با آنها در دو طول دو دهه گذشته ادامه داشت و اکنون نیز به مسیر خود ادامه می دهد. این مدارای سیاسی عشق‌آباد ناشی از آن است که پروژه‌های اقتصادی این کشور تحت تاثیر اقدامات سیاسی قرار نگیرد.

به طور کلی، هرچند که سه سال از عمر حکومت سرپرست می گذرد تاکنون هیچ کشوری طالبان را به عنوان دولت قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته اند.

در همین حال روزنامه بلومبرگ گزارش داده است که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا در حل بررسی بازگشایی سفارت خود در کابل هستند.

به گزارش این روزنامه این تصمیم را می‌توان اقدامی در مسیر رسمیت شناختن دیپلماتیک از سوی این کشورها تلقی کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30494

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *