جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ فایننشیال تایمز در گزارشی تازه نوشته است که طالبان افغانستان توانسته‌اند در هفته‌های اخیر یک سلسله پیروزی‌هایی را در عرصه دیپلماتیک به دست آوررند، با پذیرش سفیر حکومت سرپرست توسط امارات متحده عربی، شکاف جهانی را در مورد چگونگی برخورد با حکومت سرپرست افغانستان نشان می‌دهد.

این کشور عربی حوزه خلیج فارس با وجود تلاش‌های دولت‌های غربی برای منزوی سازی طالبان، با آنها روابط برقرار کرده‌اند.

قزاقستان ماه گذشته نماینده سیاسی طالبان را پذیرفت، در حالی‌که نخست وزیر ازبکستان در بالاترین سطح سیاسی به افغانستان سفری داشت.

حسن الحسن، عضو ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک از بحرین در این رابطه عنوان می‌کند که طالبان تشنه تعاملات بین‌المللی و گرسنه کسب مشروعیت بین‌المللی هستند. تصمیم امارات متحده عربی برای تعامل با طالبان “وزن سیاسی زیادی دارد”. قدرت‌های خاورمیانه و آسیایی به طور فزاینده‌ای تعامل با طالبان را یک ضرورت می‌دانند.

کبیر تنیجا، عضو بنیاد تحقیقاتی آبزرور در دهلی نو اظهارداشت که همسایگان افغانستان “بسیج می شوند تا اطمینان حاصل کنند که بی ثباتی در سراسر منطقه گسترش نمی‌یابد”.  “خوشبختانه یا متأسفانه، یگانه سازمانی که در این مورد کمک می‌کند طالبان است.

وی افزود: “طالبان ممکن است زیرک‌ترین دیپلمات‌ها نباشند، اما توانسته‌اند از وضعیت جهانی استفاده کنند.”

پذیرش فزاینده منطقه‌ای در زمانی‌‌که 40 میلیون نفری با یک بحران اقتصادی و بشری روبرو هستند، فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری خوبی را برای طالبان فراهم می‌سازد.

طالبان در تلاش برای از بین بردن بدگمانی ها و شک و تردیدهای بین المللی در مورد حاکمیت خود بوده اند و گفته اند که آنها از تعامل و سرمایه گذاری در کشور استقبال می کنند.  سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به فایننشال تایمز گفت: “سیاست ما این است که با همه روابط خوب داشته باشیم.”

جورجیو کافیرو، مدیر اجرائی موسسه گلف انالیتیکس اظهار داشت که برای امارات متحده عربی، امنیت موضوع مهمی است که آنها را وادار می‌سازد تا تعامل با طالبان را برای خود ضروری بدانند.  با این حال برخی از تحلیلگران هشدار دادند که اعتماد به طالبان می تواند یک اشتباه پرهزینه باشد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34394

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *