پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

دیوید پترائوس،  رییس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) به تازگی در یک مصاحبه گفته است که طالبان با وجود در اختیار داشتن تجهیزات آمریکایی، تهدیدی علیه آمریکا محسوب نمی شود. به گفته این مقام آمریکایی اما این گروه قابلیت جلوگیری از حملات داعش و تی تی پی را ندارد.

به گزارش ایراف، دیوید پترائوس، رییس سابق اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفتگو با العربیه گفت که طالبان را به عنوان یک تهدید برای آمریکا نمی داند.

پترائوس گفت: طالبان علیرغم در اختیار داشتن سلاح و تجهیزات آمریکایی، تهدیدی برای این کشور نیست. او همچنین در مورد رژه نظامی طالبان در سالگرد سقوط کابل با تجهیزات آمریکایی گفت که این یک رژه خوب بود، اما خطری برای آمریکا و جهان نخواهد بود.

به گفته این مقام امنیتی آمریکا اما طالبان توانایی مقابله با فعالیت های برون مرزی داعش و تحریک طالبان پاکستانی را ندارد که می تواند یک تهدید برای افغانستان و منطقه باشد.

پترائوس در بخش دیگری از این گفتگو در مورد خروج آمریکا از افغانستان گفت که این کشور مجبور به  خروج از افغانستان نبود؛ بلکه می توانست به راحتی کار خود را ادامه دهد؛ چیزی که متحدانش نیز می‌خواست.

این در حالی است که طالبان بارها با رد نگرانی‌های جامعه جهانی و کشورهای همسایه و منطقه درباره تهدید تروریسم فرامرزی فعال در افغانستان مدعی شده اند که آنان تروریسم را مهار کرده و خاک افغانستان برای حمله بر هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

با این حال اما در سه سال گذشته چندین حمله تروریستی که در افغانستان سازماندهی شده بود، بر کشورهای همسایه منطقه و جهان صورت گرفته است از جمله حملاتی در ایران، حمله در حومه مسکو پایتخت روسیه و چندین رویداد تروریستی دیگر در پاکستان.

از جانب دیگر، ژنرال پترائوس در حالی درباره بی‌خطر بودن دستیابی طالبان به تسلیحات آمریکایی سخن می‌گوید که گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که این تسلیحات در اختیار گروه‌های تروریستی منطقه‌ای قرار گرفته و تهدیدی علیه امنیت منطقه محسوب می‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35599

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *