جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

رسانه نزدیک به ارتش پاکستان مدعی شد که در نتیجه درگیری های اخیر مرزی بین نیروهای پاکستانی و طالبان در منطقه زازی ولایت خوست، 16 نیروی طالبان کشته شده اند.

به گزارش ایراف، اکسپرس تریبون، سه شنبه، 20 شهریورماه گزارش داد که در نتیجه درگیری های مرزی بین نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی در منطقه مرزی زازی ولایت خوست  16 طالب کشته و 27 نفر دیگر زخمی شدند.

این رسانه گزارش داده است که  از صبح روز هفتم سپتامبر، طالبان افغان از منطقه پلوسین در نزدیکی مرز پاکستان و افغانستان، با سلاح های سنگین تیراندازی بر پست های بازرسی پاکستانی را آغاز کردند.

به گفته منابع امنیتی، تیراندازی «بدون دلیل» از طرف افغانستان تا شامگاه هشتم تا نهم سپتامبر ادامه داشته است. اکسپرس تربیون در این گزارش آورده است که در نتیجه حمله پاکستان علاوه بر کشته شدن 16 جنگجوی طالبان  دو تانک آنها نیز منهدم شده است.

در همین حال، به گزارش رسانه ها پنج نظامی پاکستانی نیز در جریان این درگیری زخمی شده بودند.

در پی این درگیری ها محبوب شاه قانت، معاون والی طالبان در خوست از این منطقه دیدن کرد. معاون والی طالبان در خوست در این دیدار به نیروهای امنیتی طالبان گفت: هوشیار باشید و اجازه ندهید کسی به سرزمین ما دست درازی کند و برای مردم ما مشکل ایجاد کند.

او همچنین در این دیدار با قاطعیت به نیروهای طالبان گفته است از هرگونه تجاوز جلوگیری کرده و از خاک خود دفاع خواهند کرد.

همچنین، در پی تداوم درگیری‌های عبدالقیوم روحانی، والی طالبان برای خوست از مناطق مرزی دیدار کرد.

او هم در جریان این دیدار به نیروهای طالبان گفت که اجازه ندهید کسی بر یک مشت خاک کشور تجاوز کند.

به گزارش رادیو و تلویزیون ملی افغانستان که توسط طالبان اداره می‌شود او گفته است، نیروهای مرزی برای دفاع از خاک و مردم خود آماده هرگونه قربانی هستند و با اراده محکم و عزم قوی از خاک کشور دفاع می‌کنند.

این درگیری ها در حالی افزایش یافته است که مدرن دیپلماسی در تحلیلی تازه آورده است که روابط تنش زای دوطرف فروکش نمی کند. در این تحلیل آمده است که درگیری‌های مسلحانه در مرز عملاً عادی شده است و روابط بین بخش‌های بزرگی از مردم هر دو کشور را بدتر کرده است. حکومت سرپرست افغانستان به رسمیت شناخته نشده باقی مانده و یک محاصره اقتصادی و مالی را تجربه می کند. وضعیت انسانی و اقتصادی در کشور بسیار وخیم است. رهبران طالبان نیز به نوبه خود می خواهند سیاست خارجی مستقل تری را دنبال کنند و دیگر نمی خواهند مشتری ارتش پاکستان باشند.

از طرف دیگر، به نوبه خود، اسلام آباد با رشد فعالیت های تروریستی در داخل مرزهای خود با مشکلات قابل توجهی مواجه است. در همین زمان، مبارزه نسبتاً سختی برای قدرت در بین نخبگان پاکستانی با استفاده از زور و سیستم قانونی ادامه دارد. پس از پیروزی طالبان، تحریک طالبان پاکستان و ساختارهای وابسته به آن فعالیت های خود را علیه مقامات و ارتش پاکستان تشدید کرده اند. به طور خلاصه، بدتر شدن روابط افغانستان و پاکستان در حال تشدید است و تهدیدی برای بی ثبات کردن منطقه است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34927

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *