شنبه 17 سنبله 1403 برابر با Saturday, 7 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

پاسخ کوبنده کرزی به بایدن به روایت امرالله صالح

به گزارش ایراف، امرالله صالح، رییس اسبق اداره امنیت ملی افغانستان در صفحه اینستاگرام از خاطره حضور بایدن در ارگ ریاست جمهوری در دوره حامد کرزی نوشته است.

در این نوشته آمده است که جوبایدن  به عنوان معاون بارک اوباما رییس جمهور آمریکا انتخاب شده بود و قبل از انجام تحلیف در سال 2009 به افغانستان سفر کرد.

امرالله صالح که در آن زمان رییس اداره امنیت ملی افغانستان بود می‌گوید که در ارگ ریاست جمهوری برای او مهمانی ترتیب داده شد.

به گفته آقای صالح در این ضیافت تقریبا همه اعضای کابینه افغانستان حضور داشت.

جو بایدن را چند تن دیگر از جمله لیندسی گراهام همراهی می‌کرد. در این مهمانی بایدن بسیار تند صحبت کرد و از اهمیت پاکستان نسبت به افغانستان سخن گفته است.

به نوشته آقای صالح، بایدن خطاب به کرزی گفته است که آقای کرزی حضور ما را مفت و دایمی پنداشته‌اید. اگر لازم باشد هرچه دل ما خواست می‌کنیم. ما متحدی به اسم پاکستان داریم که ۵۲ مرتبه از افغانستان مهمتر و بهتر است.

صالح در ادامه می‌افزاید: در این نشست آقای کرزی توقع داشت که کابینه در کنارش بایستد و رییس جمهور حرف آخر را بزند. کسانی صحبت کردند. در آن زمان بخاطر وارد کردن فشار بر دولت افغانستان بهانه تراشی‌های زیاد صورت می‌گرفت. هیچ کس از اعضای کابینه حرف واضح و شجاعانه‌ای که آقای کرزی توقع داشت بر زبان نیاورد.

صالح مدعی است که او تنها فردی بود که در این مورد با شفافیت صحبت کرده است.

او می‌گوید که آقای کرزی در حالی که یاس و خشم در چهره‌اش هویدا بود، همان کاری را کرد که باید یک وطن پرست می‌کرد.

پیشنهاد:   بیش از ۱۷ میلیون نفر در افغانستان نیازمند کمک فوری هستند

رییس سابق اداره امنیت ملی افغانستان به نقل از کرزی خطاب به بایدن نوشته است: «آقای بایدن اینکه ما و کشور ما برایت اهمیت داریم یا نداریم زیاد مهم نیست. وطن ما برای ما ۵۲ هزار مرتبه نسبت به  پاکستان برای خود ما مهم است. نه افغانستان با آمدن تو زاده شده و نا با رفتن تو وفات می‌کند. حرف تو ادعای همیشگی مرا تایید می‌کند که شما از مصلحت‌گرایی و سازش پنهان با پاکستان زیر هیچ شرایطی نمی‌گذرید. شما خوب می‌دانید که  تروریست اصلی ارتش و استخبارات پاکستان است و تو به ناحق با مردم ما زورآزمایی می‌کنی. زورتان به پاکستان نمی‌رسد، آمده‌اید زیر نام جنگ با تروریسم در اینجا غوغا ایجاد کرده‌اید.»

کرزی در ادامه با انتقادات شدید به بایدن گفته است تروریست اسمش شورای کویته است. ارتش تو یک بمب هم بر کویته تا حال پرتاب نکرده است. ملاعمر و دار و دسته‌اش در خانه‌های ترتیب داده شده توسط آی اس آی چای سبز می‌نوشند و تو دنبال‌شان در قندهار سرگردان هستی. تروریست در میرام شاه به صورت واضح مدرسه و قرارگاه دارد و در راولپندی و پشاور تجارت  دارند.

کرزی در این نشست از وجود منافع مشترک بین دو کشور یاد کرده است. او افزوده « آیا فکر می کنید که اینقدر ساختار طویل و عریض طالب در پاکستان دور از چشم ارتش پاکستان است. آیا فکر می کنید که ما بپذیریم که شما این همه ثبوت را دراختیار ندارید. حرف تو برایم یک موضوع را آشکار کرد که اشتراک منافع ما کم است و یا شاید هیچ نیست.»

پیشنهاد:   روسیه نگران فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان

صالح همچنین نوشته است که رییس جمهور سابق افغانستان در ادامه انتقادها از عملکرد آمریکا در افغانستان فساد این کشور را به دلیل سیاست آمریکا در افغانستان عنوان کرده است. صالح از زبان کرزی نوشته است:« تو از پولی حساب طلب کن که به حکومت من داده ای.  نه از پولی که به طور خودسرانه به شبکه خودت توزیع میکنی و بعد در حساب ما ثبت اش می کنی. فساد در شیوه مصرف و شیوه کار خودتان است. اینکه زیر نام فساد می خواهید من با مردم خود درگیر شوم و فاسد کلان بی پروا و فراقانونی و غیرقابل محاکمه گشت و گذار کند،  منطقی نیست.»

پیش از این نیز آقای صالح در مصاحبه با یک رسانه روسی، امریکا را به خنجرزدن از پشت، خیانت، دروغ‌گویی و فریب‌کاری در افغانستان متهم کرد و گفت که بزرگ‌ترین اشتباه اشرف‌ غنی تکیه به آمریکا و مخالفت با ابتکارات صلح منطقه‌ای از جمله فرمت مسکو بود.

آقای صالح در این مصاحبه گفته بود: وقتی آمریکا به ما پشت کرد، در منطقه هم متحدی نداشتیم تا مراجعه می‌کردیم و واشنگتن از این نقطه ضعف بسیار استفاده کرد.

معاون‌ پیشین رئیس‌ جمهور  افغانستان «دولت پنهان امریکا» را عامل فروپاشی نظام جمهوری افغانستان خوانده و گفته بود که فساد عامل سقوط نبوده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30106

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *