جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

وقوع 2300 حمله تروریستی در پاکستان پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان

به گزارش ایراف، نشست کمیته دائمی امور خارجی مجلس شورای ملی پاکستان به ریاست حنا ربانی کهر با حضور مقامات ارشد وزارت امور خارجه در مورد روابط پاکستان با ایالات متحده، چین، هند، افغانستان، ایران و ترکیه برگزار شد.

در این جلسه معاون وزیر امور خارجه پاکستان در مورد افغانستان گفت که رسیدگی به موضوع تهدید تحریک طالبان پاکستان از جانب افغانستان همچنان اولویت اصلی پاکستان است.

او گفت که در سال‌های اخیر، حملات تروریستی تی‌تی‌پی و گروه‌های وابسته به آن در داخل پاکستان با استفاده از خاک افغانستان افزایش شدیدی داشته است.

این دیپلمات پاکستانی افزود که از سال 2021 تاکنون بیش از 2300 رویداد تروریستی در پاکستان رخ داده است که بیش از 1378 نفر در آن جان خود را از دست داده‌اند.

سیروس سجاد قاضی افزود که نگرانی‌های پاکستان به وضوح به دولت موقت افغانستان درباره انحلال، اخلال و خلع سلاح تحریک طالبان پاکستان در افغانستان بیان شده است.

وی همچنین به این کمیته گفت که رابطه با افغانستان برای پاکستان از اهمیت استراتژیک اساسی برخوردار است و تأثیر مستقیمی بر ثبات و امنیت داخلی پاکستان دارد.

با این حال، او گفت که مدیریت این رابطه به دلیل پویایی‌های دوجانبه و همچنین پیچیدگی‌های تاریخی ذاتی احتمالاً یک چالش دلهره‌آور است.

این مقام سیاسی پاکستان گفت که تعامل پاکستان با افغانستان براساس منافع اصلی آن هدایت می‌شود که شامل ضرورت رسیدگی به تهدیدات امنیتی ناشی از افغانستان است. مواردی مانند مدیریت مرز برای سفرهای مستند، مرزبندی/حصارکشی و غیره؛ ترویج تجارت دوجانبه؛ و افزایش اتصال/دسترسی به آسیای مرکزی و فراتر از آن.

پیشنهاد:   بشیری: کابل به دنبال روابط پایدار اقتصادی با ایران است

وی افزود که پاکستان از طریق کانال‌های دوجانبه موجود از جمله کمیته هماهنگی مشترک (JCC) که موظف است در مورد مسائل امنیتی و مدیریت مرزی بین هر دو طرف گفتگو کند با دولت موقت افغانستان تعامل دارد.

او در ادامه گفت که بازگرداندن پایدار اتباع افغانستان نیز از اولویت‌های اصلی پاکستان است.

در نوامبر 2023 دولت پاکستان اجرای طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی (IFRP) را آغاز کرد که بازگرداندن مرحله‌ای و منظم همه بیگانگان غیرقانونی از پاکستان را پیش‌بینی می‌کند. مرحله اول IFRP تکمیل شده است که در آن تا 22 جولای 2024 در مجموع 663844 افغان بدون مدرک به کشور بازگردانده شده‌اند.

وی تصریح کرد که توسعه همکاری‌های تجاری و ترانزیتی و توسعه پروژه‌های زیربنایی و اتصال انرژی از طریق افغانستان در دستور کار پاکستان قرار دارد.

وی گفت: تجارت دوجانبه با افغانستان در چند سال اخیر شاهد روند افزایشی بوده و در سال‌های 2023 تا 2024 به یک میلیارد و 603 میلیون دلار رسیده است که صادرات پاکستان 1065 میلیون دلار و واردات آن 539 میلیون دلار بوده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31117

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *