شنبه 31 سنبله 1403 برابر با Saturday, 21 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، در پی انتشار گزارش تحقیقاتی جدید کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، وزارت خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای نوشته است که آنها در تمامی ارزیابی‌های خود سقوط خیلی سریع حکومت اشرف غنی تصور نمی‌کردند.

در این بیانیه آمده است که رییس جمهور پیشین افغانستان یک روز پیش از سقوط به آنتونی بلینکن گفته بود که تا دم مرگ می‌جنگد و اجازه نمی‌دهد که کشورش به دست طالبان بیفتد. اما یک روز بعد افغانستان را ترک کرد.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که دولت پیشین افغانستان تا تاریح 6 آگوست کنترول تمام ولایت‌ای افغانستان را برعهده داشت اما در طی یک هفته همه ولایت‌ها سقوط کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه قبول کرده است که توافقنامه دوحه به پیروزی طالبان انجامید.

به گفته این وزارتخانه این توافقنامه «معیوب» بود و طالبان را در قویترین حالت ممکن در 20 سال گذشته قرار داده است. وزارت خارجه آمریکا افزوده است که این توافقنامه پیامدهای منفی بر دولت افغانستان گذاشت.

در بخش‌های دیگری از این بیانیه در دفاع از عملکرد بایدن آمده است که تصمیم خروج از افغانستان آسان نبوده و حکومت بایدن آن را از ترامپ به ارث برده است.

همچنین کاخ سفید در واکنش به این گزارش معتقد است که جمهوریخواهان درباره خروج از افغانستان حرف تازه‌ای نزده‌اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید این گزارش را یک جانبه خواند و ضمن این رد یافته‌های این گزارش مدعی شد که مقام های آمریکایی در مورد خروج از افغانستان پاسخگو بوده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، خروج از افغانستان را مسئولانه و مطابق با برنامه ترامپ عنوان کرد و در دفاع از دولت باید، مسئولیت این اتفاق را بر گردن دولت ترامپ انداخت.

او در یک نشست خبری گفت ترامپ درحالی توافقنامه با طالبان را امضا کرد و متعهد به خروج از افغانستان شد که حکومت غنی ضعیف و طالبان در اوج قدرت بود. او همچنین افزود که ترامپ مسبب آزادی هزار زندانی طالبان است.

مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز یک شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی اس نیوز بار دیگر از بایدن به دلیل تخلیه مرگبار که ۱۳ سرباز آمریکایی در یک بمب‌گذاری انتحاری در کابل کشته شدند، انتقاد کرد.

او همچنین، کامالا هریس، معاون بایدن را نیز به دلیل نقش داشتن در این حمله مورد انتقاد قرار داد.

مک کال، بایدن را متهم به گمراه کردن افکار عمومی در موضوع خروج بی نظم از افغانستان  کرد.

همچنین، درگزارش کمیته روابط خارجی کنگره به شدت از دولت بایدن در مورد خروج از افغانستان انتقاد شده است. بایدن و دولت او را به نادیده گرفتن هشدارهای مکرر مقامات نظامی، مشاوران امنیت ملی و متحدان آمریکا درمورد خطرات کاهش سطح نیروهای آمریکایی به صفر متهم می کند.

در این گزارش آمده است که دلیل این امر آن است که او سیاست و میراث شخصی خود را برمنافع امنیت ملی آمریکا مقدم می دارد.

گزارش آورده است: «پرزیدنت بایدن مطمئن بود که مواضع تاریخی‌اش در قبال افغانستان میراث او را تضمین می‌کند.»

بحث خروج از افغانستان در سه سال گذشته یکی از مباحث مهم جدال میان جمهوریخواهان و دولت بایدن است که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری پررنگ تر شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34852

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *