واکنش یاسین ضیا به بی‌خبری اشرف غنی از شمار نفرات ارتش افغانستان-ایراف نیوز

به گزارش ایراف؛ یاسین ضیا، رهبر «جبهه آزادی افغانستان» و رییس پیشین ستاد ارتش این کشور، اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان را عامل اصلی آشفتگی‌های دفاعی و امنیتی افغانستان معرفی کرد.

او همچنین اشرف غنی را عامل فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان خواند.

این درحالی است که اشرف غنی در اظهارنظری تازه گفته است که تا آخرین روزهای سقوط نظام جمهوری نمی‌دانسته که تعداد نیروهای نظامی چقدر بوده است.

رهبر «جبهه آزادی افغانستان» که این اظهارات را در حساب رسمی خود در ایکس نوشته است، می‌گوید که افسران و سربازان پایین رتبه ارتش افغانستان عامل فروپاشی افغانستان نبودند، بلکه آنها تا آخرین گلوله و در بدترین شرایط از وطن و نظام دفاع کردند.

ضیا در بخش دیگری از این واکنش نوشته است: «افراد و چهره‌های منفعت‌جو و انحصارطلب به صورت مداوم روی سرنوشت نیروهای ارتش چانه‌زنی و تصمیم‌گیری می‌کردند.»

او عامل فروپاشی نظام افغانستان و جان باختن هزاران نفر را ریشه در زدوبندها و رقابت بر سر قدرت در رده‌های بالای نظام و وجود فساد گسترده می‌داند که معتقد است به ارگ ریاست جمهوری و سپیدار (در دوران حکومت وحدت ملی که قدرت بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از جنجال بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری 1393 تقسیم شد، قصر سپیدار به عبدالله به عنوان دفتر رییس اجرائیه، حکومت وحدت ملی داده شد) ختم می‌شد.

رئیس پیشین ارتش افغانستان می‌افزاید که انتصاب‌های سلیقه‌ای اشخاص فاسد و ناتوان در سطوح عملیاتی، مالی، لجستیکی که تنها امتیازشان داشتن روابط شبکه‌ای با رده‌های بالای قدرت در ارگ، شورای امنیت و قصر سپیدار بود، بنیادهای نظام دفاعی و امنیتی کشور را نابود کرد.

پیشنهاد:   ایده ترامپ برای افغانستان: ما باید سال‌ها پیش به آنها ضربه می‌زدیم

او همچنین به دزدی‌ها و فساد گسترده در بخش نظامی کشور اشاره می‌کند و در نهایت می‌افزاید که علیرغم تلاش‌های او برای مهار وضعیت و جلوگیری از فرسایش نیروها، اما گسترش جنگ و عمیق‌ترشدن «سرطان فساد گسترده» و شبکه‌ای ناشی از روابط قدرت، نتوانست نتیجه بخش باشد و جلوی فروپاشی را بگیرد.

با فروپاشی حکومت پیشین افغانستان در تابستان ۱۴۰۰ بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل این فروپاشی را وجود فساد گسترده در بخش نظامی و دفاعی افغانستان عنوان کردند.

دفتر سربازرس آمریکا برای بازسازی افغانستان در سال 2021 در گزارشی آورده بود که فساد اداری، وابستگی به ارتش آمریکا  انتصاب‌های قومی و تغییرات پی‌هم در ارتش توسط اشرف غنی، منجر به فروپاشی ارتش افغانستان شد.

پیشنهاد می شود: هشدار مقام طالبان درباره پیامدهای «فساد» و «تبعیض» در حکومت‌داری

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28081

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *