پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

افزایش ۲۵ درصدی کشف مواد مخدر افغانستان از سوی تاجیکستان

به گزارش ایراف؛ وزارت کشور طالبان در واکنش به گزارش اداره بازرس ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) که گفته بود، تجارت مواد مخدر در افغانستان ادامه دارد با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت: مبارزه جدی و قاطعانه با مواد مخدر از جمله کارهای عمده و اقدامات اساسی که در طول سه سال گذشته انجام شده است.

وزارت کشور ‏طالبان در ادامه با اشاره به فرمان هبت‌الله آخوندزاده مبنی بر ریشه کن سازی مواد مخدر در افغانستان گفت: ما این امر را در اولویت‌ کاری خود قرار داده‌ایم و اقدامات عملی برای ریشه‌کن کردن مواد مخدر در افغانستان آغاز کرده است.

وزارت کشور طالبان با تاکید بر اینکه هیچ استثنایی در امر مبارزه با کشت، تولید و ذخیره سازی مواد مخدر در افغانستان وجود ندارد ادعا کرده است که پس از چند دهه برای اولین مواد مخدر در افغانستان جمع آوری شده است.

این وزارتخانه دلیل رونق کشت مواد مخدر در افغانستان را اختصاص پول‌های هنگفت روی پروژه‌هایی با عنوان مبارزه با مواد مخدر و  حضور ده‌ها کشور خارجی دانست و تاکید کرد که گفته‌ها و نگرانی های برخی نهادها و کشورهای خارجی در خصوص رونق گرفتن مواد مخدر در افغانستان بیجا است.

طالبان تاکید کرده است که دیگر اجازه نمی‌دهیم که دوباره افغانستان مانند سالهای گذشته به مرکز تجارت و ترافیک مواد مخدر تبدیل شود.

سیگار در گزارشی تازه گفته است که با دستور ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در ۳ اپریل ۲۰۲۲، کشت خشخاش در افغانستان به طور چشمگیری کاهش یافت.

با این حال، نویسندگان گزارش این پرسش را مطرح کرده است که طالبان چگونه موفق شدند کشت خشخاش را به این سرعت کاهش دهند، در حالی آمریکا و متحدانش با هزینه ۹ میلیارد دالر در دو دهه ناکام شده بودند.

سیگار باور دارد که کاهش کشت خشخاش و افزایش بهای مواد مخدر وضعیت مواد مخدر را در افغانستان پیچیده‌تر کرده است. از سوی دیگر، با وجود کاهش کشت خشخاش، اقتصاد افغانستان همچنان به تولید مواد مخدر وابسته است.

گزارش سیگار افزوده است که پیش از صدور دستور رهبر طالبان به زمین‌داران اجازه داده شده بود که به مقدار زیادی مواد مخدر نگهدارند. افزون بر آن، با منع کشت خشخاش، مناطق مشخصی از این دستور سرپیچی کردند و به کشت آن ادامه داده‌اند.

براساس این گزارش، به همین دلیل، پس از صدور دستور آخندزاده تجارت مواد مخدر با ارزش بالاتری ادامه یافته است.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۳ قیمت هر کیلوگرام تریاک در قندهار ۲۶۳ دالر بوده، در حالی که یک سال پیش تنها ۱۶۰ دلار بوده است. همچنین در ننگرهار قیمت هر کیلو تریاک در ۲۰۲۳ حدود ۳۶۲ دلار بوده در حالی که یک سال پیش از آن ۲۲۰ دلار بوده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31831

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *