جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ طالبان در واکنش به انتقادها از اوضاع حقوق بشری افغانستان که در پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح شد، گفته است که این نشست و آن‌چه در این نشست مطرح شده یک‌جانبه است.

حمدالله فطرت، یکی از سخنگویان طالبان با بیان اینکه حضور نماینده طالبان در چنین نشست‌هایی ضروری است گفت: در نبود نماینده حکومت سرپرست، گزارش‌های ارائه شده در این گونه‌ نشست‌ها یک طرفه است.

او ادامه داد: «در این نشست به نمایندگی از افغانستان کسی حضور نداشت و این نشست یک‌طرفه برگزار شد بنابراین، گزارش‌هایی هم که ارائه می‌شود، یک‌طرفه و ناموثق هستند ما نمی‌توانیم تایید کنیم. خواست ما این است که نماینده طالبان باید در تمامی نشست‌هایی که درباره افغانستان برگزار می‌شود، حضور داشته باشد تا به نگرانی‌ها پاسخ داده و گزارش‌های غیرواقعی را با دلایل منطقی رد کند.»

این درحالی است که ولکر ترک، مسئول عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در این نشست از وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و افزوده است که این وضعیت آینده افغانستان را به خطر می‌اندازد.

او گفته است که آنان با مقام‌های حکومت سرپرست جهت تغییر این سیاست‌ها در تعامل هستند.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: «برای افغانستان ضروری است که از ظرفیت‌های زن و مرد استفاده کرده و هم‌دیگرپذیر باشند. دفتر من با مقام‌های حاکم در تماس است که سیاست‌های کنونی تغییر کرده و حقوق بشر تامین شود.»

در همین حال، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر برای افغانستان گفته است که نقض حقوق بشر در این کشور تنها به سه سال گذشته بر نمی‌گردد، بلکه در بیش از چهار دهه گذشته حقوق بشر نقض شده است که باید عاملان آن پاسخ‌گو باشند.

آقای بنت هم‌چنان عادی‌سازی روابط با طالبان را مشروط بر احترام به موارد حقوق‌بشر عنوان کرده است.

ریچارد بنت افزوده است: «نقض حقوق بشر در افغانستان موضوع سه ساله نیست؛ بل به چهار دهه قبل بر می‌گردد و باید تمام جوانب ذی‌دخل در جنگ افغانستان مسئول و پاسخ‌گو باشند.»

نماینده کانادا در شورای حقوق بشر در این نشست خواستار لغو ممنوعیت سفر ریچارد بنت به افغانستان شده است.

نماینده پاکستان که به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی در این نشست سخن می‌گفت از کاهش کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان انتقاد کرد و خواستار افزایش این کمک‌ها به شهروندان افغانستان شده است.

او گفت: «بر بنیاد گزارش‌ ارائه شده بیش از ۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که تنها نزدیک به ۳ درصد کمک‌های درخواست شده برای سال ۲۰۲۴ تامین شده است. ما از کشورها و نهادهای کمک‌کننده می‌خواهیم که به کمک‌های خود که برای کاهش سوءتغذیه در افغانستان منجر می‌شود، ادامه دهند.»

پنجاه‌وهفتمین دور نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است که تا یازدهم ماه اکتبر ادامه یابد و تمدید ماموریت گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر برای افغانستان بخشی از دستور کار این نشست است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34936

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *