جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، جمعیت اسلامی افغانستان بیانیه‌ای را در واکنش به مستند شبکه افغانستان اینترنشنال با نام «6 رهبر فراری» منتشر کرده است. در این مستند نام برهان الدین ربانی در کنار 5 رهبر سیاسی افغانستان که پس از فروپاشی این کشور از افغانستان فرار کرده اند، آمده است.

این بیانیه ضمن رد محتوای  این مستند، آن را غیرحرفه‌ای و تحریف یک حقیقت تاریخی می‌داند.

در این بیانیه اطلاعات تاریخی این مستند را نادرست خوانده شده و آمده است: «در گزارش آمده است که دولت اسلامی توسط اتحاد شمال تأسیس شد. اولا اصطلاحِ «اتحاد شمال» یک نام‌گذاری مغرضانه‌‌ی سیاسی است. نام اصلی این ائتلاف سیاسی-نظامی «جبهه متحد اسلامی ملی برای نجات افغانستان» بود که بعد از ظهور طالبان به هدف مقاومت علیه این گروه ایجاد شده بود.

دولت اسلامی پیش از تأسیس جبهه مذکور شکل گرفت و استاد شهید در اثر توافق جمعی گروه‌های مجاهدان به عنوان رئیس جمهور موقت و سپس از جانب شورای حل و عقد به‌عنوان رییس دولت کار خود را ادامه داد. لذا، معلومات افغانستان اینترنشنال در این قسمت غلط آشکار یا تحریف عمدی تاریخ است.

در بخش دیگری از این بیانیه، ضمن رد فرار ربانی از کشور گفته شده «در مقایسه با چگونگی فرار کسانِ دیگری که از آن‌ها یاد شده، بازهم کاربرد این تعبیر به نحوه‌ی عقب‌نشینی دولت اسلامی به گوشه‌ دیگری از خاک افغانستان، یک رویکرد فرافکنانه و نادرست است. همه کسانی‌که در گزارش ذکر شده‌اند، بعد از سقوط کامل حاکمیت‌شان که منجر به فقدان مشروعیت ملی و بین‌المللی آن‌ها شد، قدرت سیاسی را مطلقاً از دست داده و به خارج از افغانستان فرار کرده‌اند یا در تلاش فرار به بیرون از کشور بوده‌اند. یعنی پس از فرار، حکومت آن‌ها کاملا هم در عرصه‌ی داخلی و هم در عرصه‌ی بین‌المللی نابود شده‌است. این در حالی ا‌ست که چنین چیزی درباره استاد شهید صادق نیست. دولت اسلامی نه فرار در مفهوم متعارف و مورد نظر گزارش، بلکه‌  به‌صورت استراتژیک پایتخت اداری و سیاسی خویش‌را از یک گوشه‌ی خاک افغانستان به گوشه‌ی دیگر آن انتقال و به فعالیت‌هایش در عرصه داخلی و بین‌المللی ادامه داد. یعنی حکومت و مشروعیت سیاسی افغانستان را کاملا از از دست نداد و برعکس برای تحکیم آن علیه طالبان مقاومت کرد. حکومت استاد شهید هم مشروعیت بین‌المللی داشت و در نزد جامعه بین‌الملل حکومت رسمی افغانستان بود و هم از از آدرس حکومت مشروع علیه شورشیان مقاومت نمود و سرانجام آن‌را به پیروزی رساند. بسیار ساده می‌پرسیم، اگر استاد شهید و دولت اسلامی فرار کردند، طی آن‌سال‌ها چه کسی و مرجعی مقاومت مشروع مردم افغانستان را رهبری کرد؟ واضح است که چنین روی‌دادی، یعنی دفاع از مردم و ماندن در سرزمین، نمی‌تواند در هیچ قالبی فرار تعبیر شود.»

این بیانیه در ادامه می‌افزاید که تفاوت دیگر استا‌د شهید با زمام‌داران فراری در این بود که ایشان با پیروزیِ مقاومتِ دولت اسلامی و از جایگاه رئیس جمهور دولت مشروع افغانستان از داخل خاک افغانستان به کابل برگشت و در تعامل رسمی با جهان زمینه‌ی دوره‌ی موقت پسا ۲۰۰۱ را فراهم کرد و به صورت رسمی قدرت را به دولت جدید انتقال داد. ایشان سپس با اخذ بیشترین رای، به عنوان نماینده‌ی مردم بدخشان در شورای ملی حضور یافتند و نیز با رهبری جمعیت اسلامی افغانستان -بزرگترین جریان سیاسی کشور- فعالیت های سیاسی خود را ادامه داد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32286

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *