جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، در پی کشته شدن دست کم 15 غیرنظامی هزاره در دایکندی افغانستان توسط داعش، شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی افغانستان این اقدام را نسل کشی و جنایت علیه بشریت خواندند.

سفارت ج.ا.ایران در کابل نیز شهادت مظلومانه جمعی از شیعیان ولایت دایکندی افغانستان توسط گروه تروریستی سفاک داعش را شدیداً محکوم نموده، برای شهدا علو درجات و برای بازماندگان صبر الهی مسئلت دارد.

ج.ا.ایران خواهان مجازات مرتکبین این فاجعه بزرگ شده و آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است.

دکتر عبدالله عبدالله، از چهره‌های برجسته سیاسی افغانستان و رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی با انتشار پیامی در صفحه ایکس خود ضمن محکوم کردن این حادثه نوشت: «‌کشتار بی رحمانه هموطنان معصوم ما را به شدت محکوم می‌کنیم.»

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در واکنش به این حادثه نوشته است: «هم وطنان بی‌گناه هزاره ما امروز در دایکندی با استفاده از افراطیت دینی به نام داعش جان خود را از دست داده‌اند.»

او این حادثه را «دلخراش‌ترین نوع خشونت» خواند که جان انسان‌های بی‌گناه را آن هم به خاطر تلاش برای زندگی مسالمت‌آمیز می‌گیرند.

او در این واکنش خواستار ایجاد یک روایتی جدید برای افغانستان شد که براساس آن همه اقوام فارغ از مذهب و قومیت از حقوق برابر و امنیت برخوردار باشند.

جبهه متحد افغانستان نیز در بیانیه‌ای درمورد این حادثه نوشته است که این حادثه نشان دهنده نفوذ وحشت و بربریت به مناطق مرکزی افغانستان است که در آن قوم هزاره و شیعیان افغانستان به‌طور سیستماتیک مورد هدف قرار گرفته‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است که این حملات و حملات چندروز پیش در غرب کابل انتظارات جامعه جهانی از طالبان را برای مقابله با تروریسم نادرست نشان داده است.

در ادامه واکنش‌ها جبهه آزادی افغانستان نیز این اقدام را «نسل کشی و جنایت علیه بشریت» خواند. در بیانیه این جبهه «ملیشه‌های گروه طالبان» را مقصر این حمله دانستند.

در همین رابطه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز این حمله را محکوم کرد.

او همچنین ضمن حمایت از اقدامات ضدتروریستی از مقامات مسئول خواهان اقدامات فوری برای مجازات عاملان این حادثه شد.

این حادثه  پس از آن اتفاق افتاد که 14 غیرنظامی هزاره در منطقه‌ای بین ولایت غور و دایکندی برای استقبال از زائرین مراسم اربعین رفته بودند.

داعش، روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. این گروه هدف این حمله را شیعیان افغانستان عنوان کرد.

این حمله درحالی رخ داد که طالبان منکر حضور داعش در افغانستان است و مدعی است که امنیت جان شهروندان این کشور را تامین کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35171

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *