پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، اخیرا نشریه انگلیسی ایندیپندنت از قول احمدضیا سراج؛ رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در دوره جمهوریت، نوشت که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، اعضای القاعده، خانواده‌های خود را به داخل این کشور منتقل کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان اما در گفتگو با ایراف گفت: «ما این موضوع را به طور جدی رد می‌کنیم. هیچکس از «تنظیم القاعده» در افغانستان وجود ندارد.»

در گزارش ایندیپندنت همچنین از قول رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، ادعا شده بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ زمانی که عملیات‌ «ضد عوامل القاعده» را رهبری می‌کرد، بیش از ۴۰۰ عضو القاعده را بازداشت کرده بود.

آقای مجاهد اما به ایراف گفت که اعضای القاعده «بعد از اینکه افغانستان اشغال شد، از کشور متواری شدند و به کشورهای خود بازگشتند و دیگر ارتباطی با افغانستان ندارند.»

سخنگوی طالبان تاکید کرد: «چیزهایی که در این راستا نشر و پخش می‌شود پروپاگاندا است.»

رییس پیشین امنیت ملی افغانستان همچنین ادعا کرده که طالبان همواره با رهبران القاعده در کابل گفتگو می‌کنند.

سمیع سادات؛ یکی از ژنرالان حکومت سابق افغانستان که اکنون در آمریکا به سر می‌برد نیز در گفتگو با ایندیپندنت ادعا کرده که برادر اسامه بن لادن، عبدالله بن لادن، و تعدادی از پسران او از جمله کسانی هستند که از زمان تسلط طالبان به افغانستان بازگشته‌اند.

ادعایی که ذبیح‌الله مجاهد قویا رد می‌کند و می‌گوید که حکومت طالبان «به تعهدات خود پایبند است و به هیچکس اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند یا در اینجا پایگاه بسازد.»

ژنرال پیشین افغانستان در عین حال مدعی شده: «فتح‌الله منصور؛ رئیس اداره هوانوردی طالبان، یک نقطه کلیدی برای تماس با القاعده در رژیم بالفعل است.»

پیشنهاد:   انفجار در قندهار با 4 کشته

به گفته ژنرال سادات، او (فتح‌الله منصور) کسی است که زمان، مکان و مسیر را برای رهبران ارشد القاعده از جمله اعضای خانواده بن لادن، برای زندگی و سفر در سراسر افغانستان تعیین می‌کند.»

این در حالی است که به گفته ذبیح‌الله مجاهد، ادعای مطرح شده درباره نقش فتح‌الله منصور؛ رییس اداره هوانوردی طالبان در تسهیل سفر اعضای القاعده به افغانستان «نادرست» است. به گفته آقای مجاهد، او هیچ تماسی با این حلقات ندارد.

این در حالی است که آمریکا ادعا می‌کند که ایمن الظواهری؛ رهبر القاعده به تاریخ ۸ مرداد ۱۴۰۱ در نتیجه یک حمله پهپادی در منطقه سبز کابل کشته شد. ذبیح‌الله مجاهد اخیرا در گفتگو با آریانانیوز، بار دیگر این گزارش را رد کرد و گفت: «بعد از اعلام آمریکایی‌ها در این مورد، ما تحقیقات نهایی خود را انجام دادیم؛ ولی ما نه کسی را به این نام اینجا دیدیم، نه کدام جسدی را یافتیم به این نام. کدام نتیجه مثبتی که ادعای آمریکا را ثابت بسازد، ما به دست نیاوردیم.»

مجله «لانگ وار ژورنال»، حدود دو ماه قبل به نقل از سیف‌العدل؛ رهبر کنونی القاعده گزارش داد که این شبکه از حامیانش خواسته که «برای کسب تجربه و آموزش‌های نظامی» به افغانستان بروند.

در این میان، نگرانی‌ها در زمینه چشم‌انداز مبهم امنیت منطقه‌ای تحت تاثیر وضعیت جاری در افغانستان همچنان پا برجاست و به دلیل بازی دوگانه قدرت‌های بزرگ با کارت تروریسم، دست‌کم در آینده نزدیک امیدها به کاهش این نگرانی‌ها کمرنگ است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33238

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *