به گزارش ایراف، رسانه هیل در مقاله ای نوشته است که  احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان اخیرا اعلام کرده است که بدون توجه به شرایط، طالبان را شکست خواهد داد. برای اینکه مسعود تهدیدی نظامی برای طالبان ایجاد کند، برای انجام این کار به همکاری جمهوری های آسیای مرکزی، ایران یا پاکستان نیاز دارد.

اما این تحلیل می افزاید که همسایگان افغانستان هیچ علاقه ای به جنگ داخلی دیگری در افغانستان ندارند.به گفته این مقاله چراکه خشونت و پناهجویان به مرزهای آنان سرایت می کند و باعث اقتصادی و ناآرامی تا اروپا می شود.

این تحلیل نوشته است که پس از دو دهه آشفتگی تحت حمایت ایالات متحده در افغانستان، تنها چیزی که منطقه می خواهد این است که فرصت های از دست رفته دهه های از دست رفته 2001-2021 را جبران کند.

در ادامه این تحلیل آمده است که هیچ یک از همسایگان افغانستان، طالبان را بر هیچ گروه دیگری ترجیح نمی دهند.

هیل نوشته است که رویکرد کشورهای آسیای مرکزی به کابل در قالب که «همسایه های همیشگی» یا برای بدبین ها «اسیر جغرافیا» بوده است.

قزاقستان در دسامبر 2023 طالبان را از لیست گروه های تروریستی خود حذف کرد. ازبکستان هرگز طالبان را یک گروه افراطی اعلام نکرد و در سال 2018 علناً طالبان را برای آغازمذاکرات با نظام پیشین تشویق کرد. ترکمنستان در راستای سیاست بی طرفی دائمی خود در موضوع طالبان نقش اول را داشت. در سپتامبر 2024، رئیس سرویس امنیتی تاجیکستان برای گفتگوهایی که «مولد» توصیف شد؛ از کابل بازدید کرد و در همان ماه جمهوری قزاقستان طالبان را از فهرست سازمان های تروریستی خود حذف کرد.

افغانستان و همسایگان آسیای مرکزی آن برای تسهیل تجارت و حمل و نقل با یکدیگر همکاری می کنند. از سوی دیگر، رشد اقتصادی به تامین آب کافی بستگی دارد. کوه های هندوکش افغانستان سرچشمه حوضه های این منطقه را تشکیل می دهد.

در ماه مارس 2022، طالبان ساخت کانال قوش تپه را آغاز کرد که سالانه 10میلیارد دلار مترمکعب آب را از رودخانه آمودریا که مورد اتکای ازبکستان و ترکمنستان کم آبی است، منحرف می کند. تاشکند و عشق آباد از این پروژه ها ناراضی هستند اما ازبک ها به افغانستان کمک فنی می کنند تا اطمینان حاصل شود که براساس معیارهای بین المللی انجام شود. اکنون زمان مناسبی برای دعوت از افغانستان برای پیوستن به سازمان مدیریت آب منطقه ای آسیای مرکزی است.

افغانستان همچنین با ایران و پاکستان مشکلات آب حل نشده دارد. این پروژه ها در اثر جنگ داخلی به خطر می افتند. از سوی دیگر، براساس گزارش سازمان ملل متحد، اکنون 7.6 میلیون افغان در ایران و پاکستان زندگی می کنند که بیشتر آنها پناهنده هستند. در سال 2023 پاکستان بیش از 540000 پناهجوی افغان را اخراج کرد و در مرحله بعدی این طرح ممکن است 800000 افغان دیگر اخراج شوند. افزایش خشونت احتمالا این جریان ها را معکوس می کند و ایران و پاکستان را که نمی توانند هزینه حمایت از پناهندگانی را که اکنون دارند، بردوش بکشند.

چین اخیرا به پاکستان هشدار داده است که باید کنترل خشونت هایی را که کریدور اقتصادی چین و پاکستان به ارزش 62 میلیارد دلار را به خطر می اندازد، در دست بگیرد. خشونت بیشتر در شمال خط دیورند، کریدور را بیشتر به تاخیر می اندازد که ممکن است به عنوان یک برد استراتژیک در واشنگتن تلقی شود اما به آسیای مرکزی و جنوبی آسیب خواهد رساند.

در آوریل 2022، طالبان کشت خشخاش و تولید مت آفتامین را ممنوع کرد. این به نفع ایران است که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بالاترین میزان مصرف کننده تریاک را در جهان دارد. این تصمیم طالبان یک خبر خوبی است اما اگر طالبان به دنبال تامین منابع مالی برای گروه های مخالف خود باشد ممکن است این ممنوعیت از بین برود.

از سوی دیگر این تحلیل نوشته است که آیا طالبان منزوی شده است؟ خیر. هفده کشور در کابل حضور دیپلماتیک ندارد. براساس گزارش ها، طالبان از اوت 2021 تا 22 فوریه 2024 علناً 1382 نشست دیپلماتیک با حداقل هشتاد کشور را اعلام کرده است.

این تحلیل می افزاید که عملگرایی ممکن است صرف نظر از اینکه دولت ها یا شهروندانشان در مورد سیاست های طالبان چه فکر می کنند، برنده باشد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38539

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *