هیأت بلندپایه طالبان در تهران با امیر قطر دیدار کرد-دیدار هیأت بلندپایه طالبان با امیر قطر در تهران-دیدار عبدالغنی برادر و امیخان متقی با مقامات قطری در تهران-ایراف

به گزارش ایراف، ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان از دیدار عبدالغنی برادر و امیخان متقی با مقامات قطری در تهران خبر داد.

این ملاقات درحالی صورت می گیرد که مقامات حکومت سرپرست برای حضور در مراسم تشییع پیکر آیت الله رئیسی روز گذشته وارد تهران شدند.

به نظر می‌رسد که  این دیدارها در راستای اهداف حکومت سرپرست همچون گسترش تعاملات دیپلماتیک، و رابزنی برای شناسایی حکومت سرپرست به عنوان دولت قانونی افغانستان صورت می‌گیرد.

قطر یکی از کشورهای مهم برای طالبان در جهت گسترش تعامل افغانستان با کشورهای مختلف و برای فرار از انزوا است. این کشور نقش مهمی در بازگشت طالبان به قدرت داشته است.

در حدود یک دهه تعامل افغانستان با این کشور، قطر گام‌های قابل توجهی در ایجاد اعتبار دیپلماتیک سالم در سطوح منطقه‌ای و جهانی برداشته است. دوحه با ارائه خدمات میانجی گرایانه از یک کشور با حضور کمرنگ در افغانستان به یک بازیگر برجسته تبدیل شده است. این کشور با تجریه سیاسی کم در افغانستان نسبت به سایر کشورهای عربی خلیج فارس، افغانستان را به عنوان سکوی پرشی برای ارتقای دیپلماسی خاص خود می‌دید.

به طوری که در میان کشورهای عربی منطقه قطر نقش مهمی در جریان روند بازگشت طالبان به افغانستان در قالب یک میانجی ایفا کرده است.

این درحالی است که این کشور در اقدامی که مذاکرات صلح با واشنگتن را در مارس 2020 تسهیل کرد، توافق دوحه را ایجاد و اعتبار دیپلماتیک قطر را ارتقا داد.

پس از آن نیز این کشور نقش حیاتی در عملیات تخلیه و انتقال هوایی هزاران نیروهای خارجی و غیرنظامیان افغان ایفا کرد.

پیش از این نیز، این کشور در سال 2013 اجازه بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در دوحه را داد.

حالا که طالبان به عنوان حاکمان جدید افغانستان هستند، همچنان این کشور نقطه وصل جهان با طالبان را تشکیل می‌دهد. این کشور هم برای طالبان و هم برای جامعه جهانی به عنوان پل ارتباطی بین دو طرف شناخته می شود. به طوری که بسیاری از دیدارهای نمایندگان دیپلماتیک کشورهای مختلف در مورد افغانستان در این کشور رخ می دهد. همچنین سلسله نشست های بین المللی به ابتکار سازمان بین الملل تحت عنوان نشست‌های دوحه در این کشور برگزار می‌شود.

پیشنهاد می شود:تاکید مقام قطری بر حضور طالبان در نشست دوحه ۳

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها