جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

مرکز عربی واشنگتن دی سی در مقاله ای تازه با عنوان «همصدایی اعراب با ترامپ در خفا» به این امر پرداخته است که نامزدی دونالد ترامپ هم کشورهای عربی چون عربستان و حتی بحرین، امارات و مصر و هم رژیم صهیونیستی را خوشحال کرده است. این تحلیل می نویسد که انتقاد بایدن از عربستان سعودی و ناتوانی دولت او در حل بحران غزه منجر به نزدیکی کشورهای عربی به ترامپ شده است.

به گزارش ایراف، مرکز عربی واشنگتن دی سی در مقاله ای تازه به بررسی نزدیکی کشورهای عربی با دونالد ترامپ پرداخته است.

در این تحلیل آمده است که  گویا نامزدی دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری، نخبگان حاکم بر اسراییل و عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را خوشحال کرده است. این تحلیل استدلال می کند که با توجه به اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ خود به شدت از ریاض انتقاد می‌کرد، حمایت عربستان از ترامپ ممکن است تعجب‌آور نباشد. بالاخص آن که پادشاهی انتقادهای تند دولت کنونی آمریکا را فراموش نکرده است.

در مورد رژیم اسراییل نیز آورده است که وضعیت دولت بایدن پیچیده است. در شرایطی که رئیس جمهوری آمریکا بعد از حمله هفتم اکتبر حماس با توسل به هر اهرمی از رژیم اسرائیل حمایت کرد، اما انتقادهای تند اعضای حزب دموکرات بالاخص شاخه مترقی این حزب از تل آویو، کامالا هریس را درگیر بازی پیچیده ای کرده است. سایر کشورهای منطقه، مانند بحرین، مصر و امارات متحده عربی نیز بیش از یک نامزد دموکرات، حامی چهره ای جمهوری خواه هستند. این درحالی است که این کشورها تمایل دارند که این روابط را پنهان نگه دارند.

به باور نویسنده این مقاله عدم توجه ترامپ به مسائل حقوق بشری و دیپلماسی غیرمعمول او ممکن است که به جنگ در غزه پایان دهد. این درحالی است که دولت بایدن تاکنون این کار را نتوانسته انجام دهد.

بازگشت به ماه عسل ترامپ و اعراب

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که عربستان به خوبی به یاد دارد که ترامپ این کشور را زمانی که به عنوان رییس جمهور انتخاب شد به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود انتخاب کرد. آنها در طول مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶، زمانی که ترامپ مهاجران کشورهای مسلمان نشین را هدف قرار داد و سپس بلافاصله پس از تصدی مسئولیت، ورود این گروه به ایالات متحده را ممنوع کرد، منجر شد که در مورد او بین سعودی ها تردید ایجاد شود، اما سخنرانی او در  ماه می ۲۰۱۷ بار دیگر ورق را به نفع او عوض کرد، به طوری که او به پادشاهی و دیگر رهبران کشورهای عربی اطمینان داد که برای اجرای اصول حقوق بشری و دموکراسی، آنها را تحت فشار قرار نخواهد داد.

ترامپ همچنین برای ارتقای روابط اقتصادی میان عربستان سعودی و آمریکا  قراردادی به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار میان دو بازیگر منعقد و هزاران شغل در آمریکا و عربستان سعودی ایجاد کرد.

در همین حال، جرد کوشنر، داماد ترامپ مسئولیت صلح اعراب و رژیم اسرائیل را بر عهده گرفت. عربستان سعودی به «طرح صلح» ادعایی ترامپ برای اسرائیل و فلسطینی ها، یا توافقات بعدی «ابراهیم» را که به واسطه اش بحرین، مراکش، سودان و امارات روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل برقرار کردند، نپیوست، اما رضایت ضمنی اش را در خفا اعلام کرد. بالاخص در باب پیوستن بحرین به طرح عادی سازی.

ترامپ به نوبه خود برای محافظت از بن سلمان در پی قتل جمال خاشقجی، مخالف سعودی و مقیم آمریکا در اکتبر ۲۰۱۸ نقشی برجسته ایفا کرد. اگرچه آژانس اطلاعات مرکزی صراحتا اعلام کرد که شاهزاده دستور قتل را صادر کرده، اما ترامپ نقش ولیعهد را منکر شد.

ترامپ همچنین نقش عربستان در جنگ یمن را نادیده گرفت و مصوبه ای که در دوران اوباما با هدف توقف صادرات سلاح به پادشاهی تعریف شده بود را وتو کرد.

به باور ناظران اعلام نامزدی ترامپ برای کارزار ۲۰۲۴ ممکن است بر موضع بن سلمان جهت غلبه بر تردیدهای کارشناسان سرمایه گذاری سعودی در سال ۲۰۲۱ و قرار دادن ۲ میلیارد دلار از ثروت مستقل عربستان سعودی در شرکت سرمایه گذاری جدیدی که توسط کوشنر تأسیس شده بود، تأثیر گذاشته باشد. از همین رو بن سلمان خود را برای بانکداری (به معنای واقعی و مجازی) در دولت جدید ترامپ آماده می کند.

این مقاله در ادامه این شرایط را برای بایدن «باخت کامل» می داند. در این تحلیل آمده است که اگرچه در حال حاضر روشن است که کاملا هریس نامزد نهایی حزب دموکرات خواهد بود، اما سعودی ها همچنان ترامپ را ترجیح خواهند داد. به ویژه به این دلیل که هریس در طول این چهار سال با مواضع گاها خصمانه بایدن در باب اعراب مخالفتی نکرد. این درحالی است که تلاش های او برای توجیه تغییر رویکردش نسبت به ریاض تغییری در مواضع سعودی ها ایجاد نکرد.

این درحالی است که وضعیت در مصر نیز به نفع ترامپ است. چنانچه که در این مقاله آمده است: «ا از آنجایی که ایالات متحده برای حل و فصل جنگ غزه به کمک قاهره نیاز دارد، دولت بایدن انتقاد علنی خود از مصر را کنار گذاشت و چندین تماس تلفونی با سیسی در مورد وضعیت غزه داشته است. با این حال، سیسی و دولتش احتمالاً تمایل به بازگشت ترامپ هستند. به همین ترتیب، بحرین، از زمان سرکوب سال ۲۰۱۱، گهگاه توسط دولت‌های دموکرات مورد انتقاد قرار گرفته، در حالی که ترامپ در آخرین روز ریاست‌ جمهوری خود در جنوری ۲۰۲۱، به حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، لژیون شایستگی، درجه فرماندهی را اعطا کرد.»

در مورد امارات نیز گویا وضعیت به نفع ترامپ است. همزمان امارات متحده عربی به دلیل اتهامات مربوط به “تسهیل فعالیت اقتصادی روسیه” و نقش آن در جنگ یمن مورد انتقاد قرار گرفته ، در حالی که به نظر می رسد این کشور مقصد سرمایه گذاری ترامپ و خانواده اش است. یکی از رهبران عرب که ممکن است بیش از همه دلتنگ ترامپ باشد، ملک عبدالله پادشاه اردن است که مدت ها با رئیس جمهور ایالات متحده رابطه دوستانه داشته است. پادشاه اردن معتقد بود ترامپ بیش از حد به نتانیاهو امتیاز می دهد و با طرح صلح ترامپ مخالف بود. با این حال، اگر ترامپ دوباره ریاست جمهوری شود، پادشاه اردن سعی خواهد کرد با او به توافق برسد، زیرا اگر وضعیت رژیم اسرائیل و فلسطین حل نشده باقی بماند، اردن در خطر است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33369

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *