پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

همسایگان یکی از اولویت‌های ما در ارتباطات خارجی است

به گزارش ایراف؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ در مراسمی که در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبری برگزار شد، لوح متن حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری را به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب مردم اعطاء کردند.

براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری «دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به‌وسیله‌ مقام رهبری آغاز می‌شود».

رهبر انقلاب: هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف به موضوع خارجی کرد

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب که پس از اعطای حکم به آقای مسعود پزشکیان انجام شد، فرمودند: روز و مراسم تنفیذ آخرین برگ از کتاب قطور و پر مضمونی است که ملت عزیز ایران و دست‌اندرکاران به وسیله این انتخابات پرانگیزه تدوین کردند و در قفسه افتخارات کشور ایران آن را ماندگار کردند.

ایشان افزودند: خدا را شاکر هستیم که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با وجود فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور فقید شهیدمان مرحوم آقای رئیسی رضوان‌الله علیه به بهترین وجه به حمدالله برگزار شد. با آرامش، سلامت، رقابت و برخورد اخلاقی رقبا با رئیس جمهور منتخب و محترم پس از انتخابات که این برخورد بسیار تحسین برانگیز بود.

رهبر انقلاب گفتند: توصیه بعدی درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی است. اولین مطلبی که در باب سیاست خارجی می‌خواهم عرض کنم این است که در مقابل امواج و حوادث جهانی به خصوص منطقه‌ای باید برخورد کشور فعالانه و اثرگذار باشد نه برخورد منفعل.

ایشان افزودند: مسائل گوناگونی چه از نظر سیاسی، علمی، پیشرفت‌ها و ابتکارات فوق العاده و عجیب علمی مانند هوش مصنوعی در دنیا اتفاق می‌افتد باید با این اتفاقات به صورت فعالانه و اثرگذار برخورد کنیم و منفعل نباشیم.

رهبر انقلاب تاکید کردند: غفلت و تغافل از آنچه در دنیا و منطقه اتفاق می‌افتد، جایز نیست هر حادثه‌ای که پیش می‌آید یک موضوعی در برابر آن داریم، این موضع را صریح، روشن و با قوت و متانت ابراز کنید تا دنیا بشناسد و آن را متوجه شود که ایران اسلامی در این قضیه چه می‌گوید.

ایشان ادامه دادند: دولت سیزدهم در این باره تلاش خوبی داشت خدا رحمت کند شهید خدمت مرحوم امیرعبداللهیان را که دیپلمات مذاکره کننده خیلی خوبی بود و تلاش و فعالیت خوبی داشت. بنده از نزدیک کارهای ایشان را می‌دیدم و خوب حرکت می‌کرد. این فعالیت و تلاش باید ان‌شاءالله ادامه پیدا کند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: ما در ارتباطات خارجی اولویت‌هایی داریم که یکی از این اولویت‌ها همسایگان ما هستند. ما جزو کشورهای همسایگان متعدد هستیم که از جمله امتیازات یک کشور است. ما تقریبا حدود ۱۴ همسایه در اطراف خود داریم که یک امتیاز برای ما محسوب می‌شود، بایستی بر روی روابط با همسایگان کار کنیم چون از اولویت‌های ما است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: البته این‌گونه نیست که یک انگیزه مخالفتی با برخی کشورها مثلاً کشورهای اروپایی که آن‌ها را جز اولویت‌ها ذکر نکردم، دشمنی نداریم. علت اینکه کشورهای اروپایی را به عنوان اولویت ذکر نمی‌کنم این است که آن‌ها در چند سال اخیر با ما به خوبی رفتار نکردند. این برخورد نامناسب در قضیه تحریم‌ها، نفت، قضایای گوناگون و عناوین جعلی مانند حقوق بشر به خوبی رفتار نکردند. آن‌ها این رفتار بد را نداشته باشند البته آن‌ها هم جزو اولویت‌های ما هستند و جزو مواردی هستند که ارتباط با آن‌ها برای ما دارای اولویت است. البته چند کشور هستند که اذیت‌ها و رفتارهای عنادآمیز آن‌ها را فراموش نمی‌کنیم.

پیشنهاد:   امکان شرکت ایرانیان مقیم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری ایران

رئیس جمهور: چشم‌انداز ما ایرانی توسعه یافته است

مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران یکشنبه – ۷ مرداد ۱۴۰۳ – پس از تنفیذ و دریافت حکم رئیس جمهوری توسط رهبر انقلاب اسلامی که طی مراسمی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، با گرامیداشت یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و شهدا به ویژه سپهبد قاسم سلیمانی، اظهار کرد: به روان پاک روسای دولت شهیدان رجایی و باهنر و شهید خدمت آیت الله رئیسی و همه خدمتگزاران شهید نظام درود می‌فرستم. همچنین سپاسگزار لطف و تدبیر رهبر معظم انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت موثر ملت و رقابت معنادار تفکرات و سیاست‌های متفاوت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشودند.

پزشکیان تاکید کرد: آنچه که چشم انداز نظام جمهوری اسلامی است، ایرانی را تصویر می‌کند که در آن ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و با هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بین‌الملل است.

وی خاطرنشان کرد: چشم انداز ما کشوری توسعه یافته متناسب با مقتضیات فرهنگی و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، آزادی‌های مشروع، عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی، امن، مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی مبتنی بر بازدارنگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت، برخوردار از سلامت، رفاه، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب، فعال،  مسئولیت پذیر، ایثارگر، مومن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفای ایران و مفتخر به ایرانی بودن، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل، الهام بخش، فعال و موثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیش و پویای فکری و اجتماعی و تاثیر بر همگرایی اسلامی و منطق‌هایی بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و نهایتاً دارای تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت است.

پزشکیان عنوان کرد: آنچه که چشم انداز نظام را بر ما مسئولان مشخص می‌کند، دولت و حکومتی قدرتمند را تصویر می‌کند که بار سنگین رفتن را بر اساس قانون و چارچوب‌های قانونی بر دوش ما قرار می‌دهد و ما مسئولیم به این طرف حرکت کنیم. اصول اول دوم و سوم قانون اساسی بر اساس همین چهارچوب‌هایی است که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند. ما تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از بحران‌ها و تنگناهای پیش روی کشور گذر کنیم و به امیدها و انتظارات حق مردم پاسخ دهیم. جامعه‌ای که همگرا و قانون مدار است می‌تواند شاهد قدرتمندتر شدن حاکمیت باشد و قدرت‌یابی بیشتر جامعه را آماده کند و نقش مشترک و تعاملی این دو را برای پیشرفت و توسعه کشور رقم بزند.

پیشنهاد:   تاکید رییس مجلس ایران بر انسداد مرزها و اخراج مهاجرین غیرقانونی

رئیس جمهوری تصریح کرد: من و دولت آینده رسالت و مسئولیت‌مان برای رسیدن به این چشم انداز، تعهد به چشم اندازی است که مقام معظم رهبری تعیین فرمودند، سیاست‌های کلی است که ایشان ابلاغ فرمودند و قانون برنامه است که در مناظرات نیز بر آن تاکید کردم.

اگر ما بپذیریم که به چشم انداز عمل کنیم و هم‌قسم شویم که چهارچوب‌های سیاست‌های کلی رهبری را در اجرا عملیاتی کنیم، کشور ما به جایی خواهد رسید که برترین، بهترین و بالاترین خواهد بود.

پزشکیان افزود: این قدرتی است که وجود دارد و ما می‌توانیم به اینجا برسیم و این موضوع جز با همگرایی، وحدت و انسجام ملی امکان‌پذیر نیست و در حقیقت در قرآن خداوند می‌فرمایند که این وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خداست که می‌تواند ما را به آنجایی که لیاقت و شایستگی آن را داریم برساند. آنچه که ما را از رفتن باز می‌دارد و باید مواظب باشیم، هوای نفس است؛ تمام اختلافاتی که وجود دارد به خاطر هوای نفس است؛ چراکه راه که روشن و سیاست مشخص است و اگر ما در چهارچوب این سیاست و آن چشم انداز حرکت کنیم باید در جایی می‌بودیم که الان شایسته و لایق آن هستیم؛ در نتیجه این وحدت و انسجام است که می‌توانند ما را به آن جایگاه اصلی برساند.

وی با بیان اینکه «مسئله بعدی پشتوانه مردمی و رضایت مردمی است»، اظهار کرد: دلیل اینکه ما درست خدمتگزار خواهیم بود یا نه این است که آیا مردم از از ما راضی خواهند بود یا نه. ما باید برای خودمان و مجریان و مسئولان دو نوع رفتار را در قبال مردم بر اساس سیاست‌ها، چشم اندازها و برنامه‌ها در نظر بگیریم؛ نخست، من به عنوان مسئول باید با تمام وجود به مردم محبت کنم و عشق بورزم؛ حضرت علی (ع) به مالک اشتر می‌فرمایند که در مقابل مردم نایست؛ خدمت به مردم باید سرلوحه زندگی ما همه مدیران مسئولان و وزرایی باشند که ما انتخاب می‌کنیم و ما باید با تمام وجود به مردم عشق بورزیم؛ این رفتار شخصی و باور ماست.

مراسم تنفیذ چهاردهم با دعای رهبر معظم انقلاب برای توفیق رئیس‌جمهور جدید به پایان رسید.

گفتنی است که مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب روز سه‌شنبه با حضور مقامات داخلی و خارجی در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

در این رابطه مطالعه همه چیز درباره جزئیات مراسم تنفیذ و تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور ایران پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30588

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *