جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

هشدار کابل به «تی‌تی‌پی» درباره استفاده از خاک افغانستان

یکی از اعضای هیات پاکستانی که اخیرا به کابل سفر کرده، می‌گوید حکومت سرپرست افغانستان به شدت به رهبری تحریک طالبان پاکستان نسبت به استفاده از خاک افغانستان برای انجام حملات در داخل پاکستان هشدار داده است.

به گزارش ایراف، اخیرا هیاتی به سرپرستی مولانا حمیدالحق، رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان به کابل رفت. حمید فرزند سمیع‌الحق است و چند تن از رهبران طالبان افغانستان از مدرسه دارالعلوم حقانیه او فارغ التحصیل شده اند.

این بازدید با هماهنگی اسرار مدنی، رئیس شورای تحقیقات بین المللی امور دینی، سازمانی که به بررسی نهضت اسلامی می پردازد، انجام شد. این دومین دیدار مقام عالیرتبه پس از مولانا فضل الرحمن بود که در ماه ژانویه به افغانستان رفته بود.

رهبران حکومت سرپرست افغانستان به نمایندگان بازدیدکننده گفتند که حدود چهار هفته پیش نشستی تشکیل شد که در آن رهبران تحریک طالبان پاکستان مانند مفتی نور ولی محسود، حافظ گل بهادر و دیگران نیز در آن حضور داشتند که ملا محمد حسن، نخست وزیر حکومت سرپرست و برخی از وزرای وی نماینده دولت افغانستان بودند. در این دیدار به رهبری تحریک طالبان پاکستان به صراحت گفته شد که حملات در داخل پاکستان باعث تضعیف روابط آنها با مردم و دولت پاکستان شده است.

مدنی به نقل از مقامات دولتی حکومت سرپرست افغانستان گفت که وضعیت پاکستان از آن جلسه تاکنون بهبود یافته است. با این حال، وی افزود که طالبان افغان و به ویژه شبکه حقانی معتقدند که از سرگیری گفتگو با تحریک طالبان پاکستان می تواند روابط را بهبود بخشد.

به نظر می‌رسد مقامات پاکستانی با ایده از سرگیری گفتگو مخالف هستند، زیرا تحریک طالبان پاکستان در گذشته امتیازاتی را در قالب آزادی زندانیان خود در زندان‌های پاکستان از حکومت این کشور خواستار بودند اما صلح‌آمیز نمانده بود.

پیشنهاد:   عملیات ارتش پاکستان در منطقه چیلاس

مدنی اظهار داشته است که حکومت سرپرست افغانستان نگران بازگرداندن عجولانه مهاجران افغان توسط دولت پاکستان است. کسانی که بعد از 20-40 سال به کشور برگشته اند، حتی در مناطق مادری خود غریبه هستند.

در این رابطه مطالعه افغانستان جایی برای فعالیت تحریک طالبان پاکستان نیست پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=8075

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *