به گزارش ایراف؛ تلویزیون شمشاد افغانستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس به نقل از منظور پشتین، رهبر جنبش حفاظت پشتون‌ها نوشته است که نظامیان پاکستانی حملات به مردمی را که برای ۱۱ اکتبر در منطقه خیبر جمع شده بودند، آغاز کرده‌اند.

وی در صفحه ایکس‌ خود نگاشته است که حکومت پاکستان نمی‌تواند با این گونه اقدامات از برگزاری جرگه جلوگیری کند.

این درحالی است که دولت پاکستان، ۱۵ مهرماه سال جاری، جنبش تحفظ پشتون به رهبری منظور پشتین را یک سازمان ممنوعه اعلام کرد و فعالیت های این جنبش را در پاکستان ممنوع اعلام کرد.

در بیانیه دولت پاکستان آمده بود که فعالیت‌های این جنبش مغایر با صلح و امنیت در پاکستان است.

در این بیانیه که به‌ رسانه‌ها ارسال شده، آمده است: دولت پاکستان دلایلی دارد که باور کند، جنبش تحفظ پشتون‌ در فعالیت‌های مشخصی دخیل است که مخالف صلح و امنیت این کشور است.

اسلام آباد گفته که از همین رو تصمیم گرفته است تا مطابق مفاد ۱۱ بی قانون مبارزه با تروریسم، جنبش تحفظ پشتون را در فهرست سازمان‌های ممنوعه قرار دهد و فعالیت آن را ممنوع کند.

در همین حال، سازمان عفو بین الملل، روز سه شنبه، ۱۷ مهرماه از دولت پاکستان خواست تا ممنوعیت‌ها علیه اقدامات جنبش تحفظ پشتون را بردارد.

در بیانیه این سازمان آمده است، این جنبش، یک جنبش مردمی است که از سوی دولت پاکستان مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

عفو بین الملل ضمن انتقاد از اقدام دولت پاکستان گفته است که «ممنوع » اعلام شدن این جنبش در راستای سیاست سرکوب سیستماتیک مقامات پاکستانی علیه تجمعات مسالمت آمیز است.

در همین رابطه، این سازمان از دولت پاکستان خواسته است که فورا این سیاست‌های خود را اصلاح کند.

همچنین تحریک طالبان پاکستانی(تی تی پی) اعلام کرده است که به احترام برگزاری جرگه قومی پشتون‌ها که قرار است در ایالت خیبرپختونخوا برگزار شود، پنج روز آتش بس می‌کند.

این گروه که در بیش از سه سال گذشته مسئولیت بیشتر حملات تروریستی در پاکستان را برعهده گرفته است، از گروه‌های مخالف دولت پاکستان است.

تی تی پی در حالی حمایت خود را از جرگه قومی پشتون‌ها به رهبری جنبش تحفظ پشتون اعلام کرده است که دولت پاکستان در چند روز گذشته به خیمه‌های اعضای جنبش تحفظ پشتون حمله و شماری را بازداشت کرده‌اند.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37309

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *