پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

هزار نفر در ۳۵ سال گذشته در افغانستان قربانی مین شده‌اند

به گزارش ایراف؛ دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود در ایکس اعلام کرده است، آمار قربانیانی که از سال ۱۹۸۹ میلادی به این سو اعلام شده، نشان می‌دهد که در هر ماه ۱۱۰ نفر در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

براساس این گزارش، تنها در سال ۲۰۲۳، ۸۹ درصد قربانیان ناشی از انفجار مین‌ها را کودکان تشکیل داده‌اند.

دفتر اوچا ابراز نگرانی کرده است که در سال ۲۰۲۴ نیز کمبود بودجه، برنامه‌ها و فعالیت‌های پاکسازی مین برای کمک به قربانیان را تهدید می‌کند و جان بیش از ۳.۴ میلیون نفر را به خطر می‌اندازد.

سرنوشت مردم افغانستان که در ۴۰ سال گذشته با جنگ گره خورده و هزاران قربانی را از مردم گرفته، هنوز هم مهمات و مین‌های برجای مانده از این جنگ‌ها به صورت درست پاکسازی نشده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، دیروز شنبه ساکنان ولایت پروان افغانستان از کشته و زخمی شدن هشت تن در اثر وقوع انفجار در حوزه اول  امنیتی این ولایت خبر داده اند.

پس از آن، سخنگوی پلیس طالبان در این ولایت گفت که این انفجار ناشی از مواد منفجره انتقال یافته در محل جمع آوری آهن پاره فروشی بوده است.

فضل الرحمان مسکین یار، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در پروان اعلام کرد که در اثر این انفجار ۲ تن کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این در حالی است که انفجار مواد منفجر نشده که از جنگ‌های حکومت‌های قبلی برجای مانده‌اند همه ساله جان بسیاری از شهروندان به شمول کودکان را در نقاط مختلف افغانستان از جمله در حومه شهرها و مناطق روستایی می‌گیرند.

پیشنهاد:   اخبار ضد و نقیض از وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

همچنین شماری از کودکان که از طریق جمع آوری آهن  مستعمل، آن را به فروش می‌رسانند و مخارج خانواده‌هایشان را به‌دست می‌آورند همه ساله قربانی این انفجارها می‌شوند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29898

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *