جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

در نخستین مناظره انتخاباتی دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، افغانستان نیز یکی از محورهای مورد بحث در این مناظره بود. کامالا هریس، در این مناظره ترامپ را متهم به دور زدن دولت افغانستان کرد و گفت او با یک «گروه تروریستی» مذاکره کرد. دونالد ترامپ نیز در دفاع از عملکرد خود گفت به آن دلیل مذاکره کرد که طالبان آمریکایی ها را می کشت.

به گزارش ایراف، در مناظره انتخاباتی ترامپ و هریس که شب گذشته برگزار شد. مسائل مختلف جهانی از جمله افغانستان از موضوعات مناظره بود.

در این مناظره کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات، ترامپ را به دلیل مذاکره با طالبان متهم به دور زدن دولت پیشین افغانستان کرد.

هریس گفت: او به صورت مستقیم با یک سازمان تروریستی به نام طالبان مذاکره کرده است.

نامزد دموکرات ها در دفاع از عملکرد دولت بایدن برای خروج از افغانستان گفت که چهار رئیس جمهور قصد داشتند این کار را انجام دهند و جو بایدن هم همین کار را کرد.

در همین رابطه او ضمن پاسخ ندادن در مورد این مساله که آیا مسئول خروج آشفته از افغانستان است، گفت: من با تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان موافق بودم.

او در ادامه انتقادهایش از ترامپ، توافقنامه دوحه را یکی از ضعیف ترین توافقنامه ها خواند. هریس ترامپ را «معامله گر» عنوان کرد و افزود که توافق او با طالبان ضعیف و وحشتناک بود.

اما دونالد ترامپ که همواره در کارزارهای انتخاباتی اش، دولت بایدن را مسئول خروج آشفته از افغانستان عنوان کرده است، گفت:  به آن دلیل با طالبان مذاکره کرده است که آنها آمریکایی ها را می کشتند.

او همچنین گفت که پس از توافق با طالبان در طی 18 ماه هیچ سرباز آمریکایی کشته نشد. او در این رابطه افزود که به عبدالغنی برادر گفته است که دیگر سربازان ما را نکشید که این برای تان دردسر می شود.

ترامپ در بخش دیگری از این سخنان گفت که بایدن اجازه عملیاتی شدن توافقنامه را نداد. این توافقنامه مشروط و مرحله به مرحله بود که رعایت نشد.

او همچنین در سخنانی تازه گفت که توافقنامه دوحه فسخ شده بود؛ زیرا طالبان آن را رعایت نکرده بود.

ترامپ خروج از افغانستان را بدترین عقب نشینی تاریخ آمریکا خواند و صحنه آشفته در هنگام خروج را «شرم آورترین لحظه» در تاریخ آمریکا عنوان کرد.

گفتنی است که با شروع کارزارهای انتخاباتی تنش در آمریکا بر سر مساله افغانستان بالا گرفته است. این در حالی است که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اخیرا گزارشی ۳۴۵ صفحه‌ای از عملکرد خروج آمریکا از افغانستان منتشر کرد.

در این گزارش، به شدت از دولت بایدن برای عقب نشینی از افغانستان انتقاد شده است. این گزارش بایدن را به دلیل نادیده گرفتن هشدارهای مکرر مقامات نظامی، مشاوران امنیت ملی و متحدان آمریکا متهم می کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که به نظر می رسد بایدن معتقد بوده است که موقعیت تاریخی‌اش در قبال افغانستان میراث او را تضمین می‌کند.

همچنین آمده است که به نظر می‌رسد که کامالا هریس با بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی همکاری کرده است.

مایکل مک کال، دولت بایدن را به گمراه کردن افکار عمومی در مورد خروج هرج و مرج گونه آمریکا از افغانستان متهم کرد.

او همچنین توافقنامه دوحه را اشتباه زلمی خلیلزاد خواند.

مک کال افزود که این توافقنامه پیامدهای منفی بر حکومت پیشین داشت.

اما خلیلزاد این اظهارات را «نادرست» خواند و این توافقنامه را عامل مذاکرات تاریخی بین الافغانی خواند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34941

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *