به گزارش ایراف، کارشناسان پاکستانی معتقدند که متوقف کردن پروژه‌های اقتصادی چین در پاکستان از جمله کریدور اقتصادی چین از دیگر اهداف تروریست‌ها در حملاتی همچون حمله به کاروان خارجی ها در فرودگاه کراچی است.

به گفته ماریه سلطان، کارشناس مسائل دفاعی پاکستان، هر زمان قرار است یک اجلاس بین المللی در پاکستان برگزار شود یا مقام‌های عالی رتبه چین به این کشور سفر کنند چنین عملیات‌های تروریستی اتفاق می‌افتد.

ماریه سلطان در ادامه گفت: به احتمال زیاد تروریست‌های مستقر در افغانستان در این عملیات تروریستی دست داشته باشند. هنوز مشخص نیست که نیروهای سابق ارتش افغانستان و تروریست‌هایی که سال‌ها در این کشور فعال بودند چگونه فعالیت می‌کنند. گذشته از آن طالبان که سرپرستی دولت موقت افغانستان را به عهده دارد به تعهدات خود در قرارداد دوحه پایبند نیست و از تروریست‌های مخالف دولت اسلام‌آباد پشتیبانی می‌کند.

کارشناس مسائل دفاعی پاکستان افزود: متأسفانه در قرارداد دوحه برای اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی توافق به عمل نیامد.

وی تاکید کرد: پاکستان اقدام‌های موثر برای ریشه‌کن کردن تروریست‌ها انجام داد که سبب کاهش عملیات‌های تروریستی در این کشور شد اما لازم است اقدامات بیشتری برای قطع ارتباط بین گروه‌های تروریستی به ویژه تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های جدایی طلب بلوچ انجام شود.

ماریه سلطان گفت: اتحاد گروه‌های تروریستی خطری برای امنیت پاکستان و منطقه است که باید اقدامات موثر در این زمینه انجام شود.

علاوه بر این «اعجاز حیدر»، دیگر کارشناس دفاعی پاکستان بر این باور است که تروریست‌ها به اطلاعات دقیقی دسترسی داشتند.

وی افزود: آنها چطور از زمان دقیق عبور کاروان مهندسان چینی از نزدیک فرودگاه کراچی اطلاع پیدا کردند؟ ما باید بحران در بلوچستان را حل کنیم تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

اعجاز حیدر در ادامه گفت: مشکلات امنیتی بلوچستان فراتر از آن چیزی است که فقط با عملیات نظامی حل شود، بلکه باید راهکار مناسب برای حل بحران سیاسی در این ایالت بحران زده به کار گرفت.

این کارشناس مسائل امنیتی پاکستان همچنین گفت: تصور نمی‌کنم حاکمان پاکستان به صورت جدی به فکر حل مشکلات بلوچستان باشند. هند و آمریکا مخالف اجرای کریدور اقتصادی چین در پاکستان هستند، بنابراین پشتیبانی سرویس‌های امنیتی این کشورها از این عملیات تروریستی دور از ذهن نیست.

وی افزود: حمله انتحاری و شیوه‌ای که برای هدف قرار دادن اتباع چینی استفاده شده همان روش تحریک طالبان پاکستان است. به نظر می‌رسد تحریک طالبان پاکستان برای این حمله تروریستی با ارتش آزادی بخش بلوچستان همکاری کرده است.

سپهبد «حارث نواز»، یکی دیگر از کارشناسان مسائل دفاعی پاکستان می‌گوید «تیپ مجید» ارتش آزادی بخش بلوچستان، داعش و تحریک طالبان پاکستان، در حال گسترش فعالیت خود در پاکستان هستند. به نظر می‌رسد عملیات تروریستی نزدیک فرودگاه کراچی نتیجه اتحاد گروه‌های تروریستی است. شواهد نشان می‌دهد که ارتش آزادی بخش بلوچستان به تنهایی این عملیات انتحاری را انجام نداده است.

لازم به ذکر است که عصر یکشنبه ۱۵مهر، یک انفجار بمب در نزدیکی سیگنال فرودگاه بین المللی کراچی رخ داد که در نتیجه آن ۳ نفر از جمله ۲ خارجی کشته و ۱۷ نفر مجروح شدند و خودروهای زیادی نیز بر اثر این انفجار منهدم شدند.

ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA) در بیانیه ای مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت و مدعی شد که انفجارها توسط یک بمب دست ساز در یک خودروی خارجی انجام شده است و اتباع هدف قرار گرفته اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37366

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *