دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
فرآیندهای سازمان ملل نباید جایگزین فرمت‌های منطقه‌ای باشد

توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که فرآیندهای سازمان ملل برای افغانستان باید مکمل فرمت‌‎های منطقه‌ای باشد نه جایگزین آنها.

به گزارش ایراف، «توماس نیکلاسون» نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان با انتشار رشته توییتی در «ایکس» درباره نشست اخیر دوحه درباره افغانستان نوشت کشورهای منطقه در این نشست بر تعامل با حکومت کنونی افغانستان تأکید کرده و خواستار حمایت مستمر دیگر کشورها از این کشور شدند.

وی با تأکید بر اینکه پس از چند دهه جنگ، روابط خوب افغانستان با همسایگانش ضروری است، تصریح کرد: یک فرآیند به رهبری سازمان ملل باید مکمل فرمت‌های منطقه‌ای باشد، نه جایگزین آن.

نیکلاسون با اشاره به تأیید دستاوردهای طالبان این نشست نوشت: بسیاری از شرکت‌کنندگان از دستاوردهای مقامات بالفعل برای کاهش ریشه‌ای کشت خشخاش و تلاش‌های آنها برای بازپروری معتادین به مواد مخدر و نیز مبارزه با داعش استقبال کردند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان همچنین تأکید کرد در آن نشست اکثریت بزرگی از کشورها از جمله کشورهای اسلامی خواستار تأمین حقوق آموزش و کار برای دختران و زنان در افغانستان شدند.

این در حالی است که کشورهای همسایه و منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران همواره بر لزوم تعامل با حکومت سرپرست افغانستان و تقویت ابتکارات منطقه‌ای مانند گروه تماس پیشنهادی ایران برای حل مسئله افغانستان تاکید کرده و نسبت به پیامدهای تکرار دخالت قدرت های بیگانه در امور افغانستان و منطقه هشدار داده اند.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور به تازگی در این باره گفت: از حدود پنج شش ماه گذشته گروه تماس منطقه‌ای در چهارچوب فرمت مسکو به ابتکار ایران و با همکاری خوب کشورهای همسایه شکل گرفت. با توجه به اینکه بیشترین همکاری و نقش در ایجاد ثبات و امنیت توسط کشورهای همسایه انجام می‌شود، در اجلاس دوحه نکته اساسی این بود که جامعه جهانی از ابتکار منطقه‌ای سازمان ملل حمایت کند.

وی ادامه داد: نماینده جدید باید از جایی تعیین شود که بیشترین قرابت و آشنایی و همکاری را با افغانستان داشته باشد. آنچه در جمع بندی گوترش هم آمد استقبال از نقش کشورهای منطقه بود و قرار شد رایزنی‌ها ادامه یابد.

پیشنهاد می شود: تأکید ایران و سازمان ملل بر اتخاذ رویکردهای منطقه‌ای در قبال افغانستان 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=6915

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها