به گزارش ایرف، بندانا رعنا Bandana Rana عضو کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان و رئیس گروه کاری در مورد افغانستان، در نشست دیروز در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، نگرانی عمیق این کنواسیون را نسبت به «پس‌رفت شدید» حقوق زنان و کودکان در افغانستان ابراز کرد.
رعنا در این نشست به حکومت افغانستان و جامعه مدنی دستور داد تا از هنجارها و ارزش های مندرج در کنوانسیون CEDAW حمایت کنند.
رعنا به نمایندگی از گروه کاری، از حکومت افغانستان خواست تا تدابیری را برای جلوگیری از خشونت مبتنی بر جنسیت و کاهش حقوق زنان و کودکان در تمام بخش‌ها اجرا کند و از این طریق حقوق زنان و اطفال را برای تحصیل و اشتغال تضمین کند.

وی همچنین در این دیدار خواستار پایبندی به تعهدات دولت افغانستان در مورد زنان و کودکان شد.

به گفته وی، مشاهدات نهایی کمیته CEDAW در حال آماده سازی چهارمین گزارش دوره ای در مورد افغانستان است که انتظار می رود بینش هایی را در مورد واقعیت های اساسی وضعیت زنان و کودکان ارائه دهد.

کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان CEDAW یک معاهده بین المللی است که در سال 1979 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

لازم به ذکر است که زلمی خلیل زاد نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان نیز روز گذشته در خصوص اظهار نظر کرد و گفت: رهبری کنونی طالبان متاسفانه افغانستان را به تنها کشوری در سراسر جهان تبدیل کرده است که در آن تحصیل زنان بالاتر از مدارس ابتدایی مجاز نیست.

او همچنین نوشته است که در جهان اسلام نیز هیچ کشوری چنین قانونی ندارد که نشان دهنده این است که منع آموزش عالی دختران و زنان اسلامی نیست.

خلیلزاد اسلامی نامیدن این قانون را شرمساری خواند. نماینده سابق آمریکا همچنین نوشته است که در اجلاس بریکس نیز سران آن صدای خود را در مخالفت یکسان جهانی به این سیاست وحشتناک نشان داده است.

سران اعضای بریکس در بیانیه پایانی شانزدهمین اجلاس خود بر رفع ممنوعیت تحصیل دختران و تامین حقوق آنان تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است که ممنوعیت تحصیل دختران بالای کلاس ششم لغو شود.

گفتنی است طالبان از زمان بازگشت خود به قدرت محدودیت های بر زنان ازجمله در زمینه تحصیل و آموزش اعمال کرده اند.

همچنین شهریور ماه سال جاری برخی از فعالان حقوق زنان خواستار به‌رسمیت‌شناسی «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان از سوی سازمان ملل شدند.

پیش از این گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان گفته بود که برای بهبود وضعیت حقوق بشر و مخصوصا حقوق زنان در افغانستان به کار خود ادامه خواهد داد.

گفتنی است در نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد حقوق زنان در افغانستان به کرات در مورد حقوق زنان افغان اقداماتی صورت گرفته و طالبان مورد بازخواست و تهدید قرار گرفته‌اند و شکایت‌نامه مشترکی از طرف برخی کشورها علیه این گروه تنظیم شده است.

با این حال این اقدامات تا به حال نتوانسته است که طالبان را وادار به عقب نشینی و بازگشایی مدارس دخترانه و اصلاح قوانین در مورد زنان افغان کند.

افزون بر این شنیده ها حاکی از این است دیوان دادگستری اتحادیه اروپا  اخیرا در حال رسیدگی به پرونده‌ای از زنان افغان حکم داد که همه زنان افغان، می‌توانند فقط به دلیل جنسیت و ملیت خود پناهندگی بگیرند

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=39151

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *