جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

طرح نگرانی‌های امنیتی پاکستان از افغانستان در اجلاس آ سه‌ آن

به گزارش ایراف، دکتر محمدخان، کارشناس پاکستانی در رادیو پاکستان مطرح کرد که اکنون زمان مناسبی رسیده است تا این کشور در آ سه آن نگرانی‌های امنیتی خود از کشمیر، فلسطین و افغانستان را مطرح کند.

به گفته آقای خان، آ سه آن اکنون فقط یک مجمع منطقه‌ای نیست که شامل بیش از 10 کشور عضو آن است، بلکه به یک مجمع بزرگ تبدیل شده است که در آن 29 تا 30 کشور از جمله ایالات متحده، چین، پاکستان، هند و بنگلادش حضور دارند.

اکنون زمان مناسبی برای پاکستان است تا نگرانی‌های امنیتی و مسائل کشمیر، فلسطین و افغانستان را در این مجمع مطرح کند.

به گفته این کارشناس پاکستانی، مسائل امنیتی همه کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما پاکستان به دلیل نقش طالبان در افغانستان بیشترین آسیب را دیده است. به همین جهت او معتقد است که  آ سه آن باید نقش خود را در حل مسائل تهدید کننده امنیت منطقه از جمله پاکستان و کشورهای همسایه ایفا کند.

به موازات تثبیت قدرت طالبان در افغانستان، حملات تروریستی در این کشور افزایش یافته است.

این درحالی است که به اعتقاد اسلام آباد این حملات از خاک افغانستان سازماندهی می‌شود. دولت پاکستان حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را منشا بی‌ثباتی در خاک خود می‌داند.

در همین راستا این کشور برای مقابله با این تهدیدات امنیتی دست به اقدامات مقابله جویانه هم در سطح داخلی مانند طرح ریزی عملیات «عزم استحکام» زده است و تهدید به حمله بر پایگاه های« تی تی پی» در خاک افغانستان کرده است و هم در سطح خارجی با جلب کمک و همکاری به دنبال حل این مشکل برآمده است.

پیشنهاد:   سیاه‌چاله امنیتی پاکستان؛ افغانستان معضل یا راه حل؟

همچنین به گفته خان پاکستان به همه اعضای مجمع یادآوری می‌کند که این یک مسئولیت جمعی است. این مجمع باید نقش خود را در حل مسائل امنیتی ایفا کند که مشکلات زیادی ایجاد کرده است و به همین دلیل پاکستان مشکلات سیاسی و اقتصادی دارد.

همانطور که آمد پاکستان برای کاهش آسیب‌پذیری خود در برابر حملات تروریستی به دنبال جلب حمایت‌های منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با تروریسم و تهدیدات امنیتی به ویژه از سوی افغانستان است. تداوم و افزایش این حملات نشان داده است که اسلام‌آباد برای مهار آن نیازمند اجماع منطقه‌ای و جهانی است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفته است با توجه به تجاوز نظامی مداوم در غزه، سخنرانی نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو در کنگره آمریکا مایه شرمساری مجلس بود، زیرا او از کنگره خواست سلاح‌های بیشتری را براساس فوریت برای یک پیروزی سریع فراهم کند. این مایه شرمساری ایالات متحده است که تلاش می‌کند قهرمان حقوق بشر شود.

از یک سو، آمریکا خواستار امنیت و امنیت حقوق بشر در هر نقطه از جهان است، اما وقتی صحبت از غزه می‌شود، هیچ حرفی نمی‌زند. این به وضوح یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده فلسطینی‌ها است و بسیار مایه تاسف است که جهان اسلام ساکت است و این بسیار تاسف بار است که جامعه جهانی به عنوان یک کل تحت نظر سازمان ملل در این مورد سکوت می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30686

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *