مجاهد: نگرانی‌های ابراز شده در کنفرانس مونیخ درباره افغانستان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان در واکنش به نگرانی‌های ابراز شده درباره حقوق بشر در افغانستان در نشست امنیتی مونیخ، گفت نگرانی های بیان شده در نشست مونیخ بی اساس است. افغانستان پس از سال‌ها امن است. هیچ گروه خارجی نه وجود دارد و نه اجازه فعالیت در اینجا را دارد.

به گزارش ایراف، ‏در نشست امنیتی مونیخ ۱۲ کشور اروپایی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که این وضعیت در افغانستان از نشست سال گذشته تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

ذبیح‌الله مجاهد اما در پاسخ به این بیانیه در یک گفتگوی تلویزیونی و انتشار متنی در شبکه ایکس گفته است که در دوران حاکمیت دو و نیم ساله حکومت سرپرست هیچ تهدیدی از جانب افغانستان متوجه کشوری نبوده است.

او افزوده که اقدامات سختگیرانه ای علیه مواد مخدر ممنوعیت کشت، خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان انجام شده است.

به گفته سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان، حقوق همه شهروندان از جمله زنان محفوظ است، مردم از امنیت شخصی، مالی، جسمی و معنوی برخوردار اند. دروازه‌های محاکم به روی افغان ها بدون تبعیض باز است و به حقوق آنها رسیدگی می شود.

مجاهد در ادامه تاکید کرده که کشور به سمت رفاه اقتصادی حرکت کرده است، ارزش افغانی حفظ شده، پروژه های بزرگ شروع شده، کارهای فوق العاده ای در بخش های بهداشت، آموزش و سازندگی انجام شده و برنامه های خوبی همچنان در حال انجام است.

به گفته وی، علیرغم همه این تحولات، ارائه تصویری اشتباه از افغانستان، اشاعه تشویش و ایجاد احساس تهدید و ترس از افغانستان، یا نشان دهنده ضعف معلوماتی کشورهاست و یا عده ای مغرض معلومات نادرست را در این گونه نشست ها پخش می کنند و تصویر نادرستی از افغانستان ارائه می دهند.

پیشنهاد:   امضای توافقنامه همکاری بین افغانستان و نروژ درباره پناهندگان

سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان در پایان تاکید کرده است «اگر جهت‌های توطئه‌گر هر چقدر تبلیغات انجام دهند، افغانستان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و منتظر اعلامیه‌ها و نگرانی‌های کسی نخواهد ماند».

گفتنی است در نشست سال ۲۰۲۴ امنیتی مونیخ ۱۲ کشور اروپایی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که این وضعیت در افغانستان از نشست سال گذشته تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

وزیران ۱۲ کشور در بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی بی‌درنگ زنان بازداشت شده در افغانستان شده‌اند و محدودیت‌های ادامه‌دار بر زنان افغان را نقض حقوق اساسی آن‌ها دانسته‌اند.

در این بیانیه مشترک با اشاره به این‌که به حاشیه راندن نیمی از جمعیت افغانستان آینده این کشور را به خطر می‌اندازد آمده که باید به دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه آموزش داده شود.

در بیانیه از جامعه جهانی خواسته شده که تمرکز بیش‌تر بر حقوق‌ بشر به ویژه به حقوق زنان داشته باشد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=6258

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *