دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
نگاه ویژه و فرصت‌محور آیت‌الله رییسی به افغانستان-ایراف

عبدالحمید نورزایی، فعال رسانه‌ای افغانستان در گفتگوی اختصاصی با ایراف، ضمن تبیین و تحلیل سیاست خارجی دولت آیت‌الله رییسی گفت: “آقای رییسی نگاهی ویژه و فرصت‌محور به افغانستان داشت“.

به گزارش ایراف، عبدالحمید نورزایی، فعال رسانه‌ای افغانستان با تسلیت شهادت آیت‌الله رییسی، فقدان ایشان را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای ایران و افغانستان دانست.

نورزایی با اشاره به دوره‌ تصدی آیت‌الله رییسی در تولیت آستان قدس و نمایندگی ایشان در مجلس خبرگان رهبری از حوزه مشهد و خراسان، او را شخصیتی آگاه به مسائل افغانستان توصیف کرد و گفت: “آقای رییسی نه تنها با مسائل افغانستان بیگانه نبود و کاملا آشنا بود، بلکه تمام مسائل ریشه‌های تمدنی دو کشور را با تمام وجود درک می‌کرد.”

نورزایی نگاه و رویکرد آیت‌الله رییسی و دولت ایشان به افغانستان را نگاهی ویژه و فرصت‌محور خواند که سبب شد در طول دوره رياست‌جمهوری آیت‌الله رییسی دو کشور به دستاوردهای خوبی برسند: “حضور کنسرسیوم معدنی ایران در افغانستان با تدبیر دولت آقای رییسی صورت گرفت. تسریع در تکمیل راه‌آهن خواف-هرات، تسریع در پروژه بندر چابهار، افزایش ترانزیت و مبادلات تجاری-اقتصادی و امنیت مرزها از ابتکارات ویژه دولت آقای رییسی در نگاه ویژه و ژرف ایشان به افغانستان بوده است”.

نورزایی با نقد نگاه غرب‌محور دولت‌های پیشین در ایران، نگاه سیاست خارجی دولت آیت‌الله رییسی را معطوف به شرق به ویژه افغانستان در راستای توسعه روابط و سرمایه‌گذاری خواند: “نگاه دولت‌های قبلی در ایران، عموما نگاهی به سمت غرب و کشورهای غربی بود ولی آقای رییسی و دولت ایشان نگاه ویژه‌ای به شرق، به خصوص کشورهای همسایه داشتند. کشورهای همسایه را یک فرصت می‌دیدند، فرصتی برای توسعه روابط و سرمایه‌گذاری‌.”

وی، انتخاب و استقرار دکتر حسن کاظمی قمی به عنوان سفیر و نماینده ویژه رییس جمهور ایران در مسائل افغانستان را ناشی از نگاه ویژه آیت‌الله رییسی به افغانستان دانست که سبب شد در طول سه سال گذشته، دو کشور به سمت همکاری‌های استراتژیک در زمینه‌های مختلف امنیتی و اقتصادی حرکت کنند.

او اظهار امیدواری کرد چنانچه نگاه ویژه و فرصت‌محور آیت‌الله رییسی در دولت آینده ایران نیز تداوم یابد، افغانستان به یکی از شرکای اصلی اقتصادی-تجاری ایران تبدیل خواهد شد: “اگر این نگاه و رویکرد در دولت آینده ایران هم ادامه پیدا کند، ما شاهد این خواهیم بود که افغانستان به یکی از شرکای اصلی اقتصادی-تجاری ایران تبدیل می‌شود و این امر چه بسا، روابط و مناسبات دو کشور در مابقی زمینه‌های سیاسی و فرهنگی را نیز فراهم آورد.”

در پایان گفتگو، نورزایی ضمن حمایت‌های آیت‌الله رییسی از مساله فلسطین و غزه، شخصیت ایشان را شخصیتی “امت‌گرا” و “فراملی” خواند: “من شخصیت آقای رییسی را یک شخصیت امت‌گرا می‌بینم. وقتی ایشان از غزه و فلسطین دفاع و حمایت می‌کند دیگر شخصیتش ورای ایران می‌شود و شخصیت ایشان وارد یک حیطه امتی می‌شود که جایگاه و احترام شخصیت‌شان هم فراملی می‌شود.”

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21241

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها