پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، آسیا تایمز در تحلیلی که به تازگی نوشته است معتقد است که طالبان سالگرد بازگشت خود را با اعتماد کامل با یک رژه نظامی که شامل هواپیماهای جنگنده و تسلیحات باقی‌مانده از خروج عجولانه ائتلاف به رهبری ایالات متحده از افغانستان در اوت 2021 بود، تجلیل کرد. این نمایش سیلی آشکاری به صورت واشنگتن بود.

به نوشته آسیا تایمز طالبان همچنین توانسته‌اند با همسایگان خود روابط برقرار کنند که فاصله زیادی با وضعیت نابسامان این گروه در اولین دوره قدرت آن دارد. در این رژه دیپلمات های چینی و ایرانی حضور داشتند.

عبدالله عارف اف، نخست وزیر ازبکستان، در ماه اوت برای گفتگوهای سطح بالا از کابل دیدار کرد. این پس از آن صورت می گیرد که چین در ماه ژانویه به اولین کشوری تبدیل شد که رسماً میزبان یک فرستاده طالبان بود و پس از آن که پکن در دسامبر گذشته سفیر خود را در کابل تعیین کرد.

تجارت نیز به ویژه با چین افزایش یافته است. طالبان و مهندسان چینی در ماه ژوئیه رسماً در معدن مس عینک که توسط پکن تأمین مالی می شود، که تخمین زده می شود دومین ذخایر بزرگ مس جهان را در اختیار دارد، دست به کار شدند. مقامات چینی اخیراً چندین ملاقات با طالبان نیز داشته‌اند که این امید را ایجاد کرده است که افغانستان بتواند به طرح کمربند و جاده پکن بپیوندد.

اما به زعم این رسانه این موارد ظاهرا فریبنده است. طالبان همچنان با مشکلات بی‌شماری روبرو هستند که یا قادر به حل آن نیستند یا نمی خواهند آن ها را حل کنند. در حالی که آنها در کوتاه مدت امن هستند، اما این چالش ها ممکن است تهدیدی برای تضعیف قدرت این گروه در سال های آینده باشد.

این وضعیت شامل رفتار نامناسب طالبان با زنان و دخترانی است که همچنان از تحصیل و اکثر مشاغل محروم هستند. بر اساس گزارش یونسکو، 2.5 میلیون دختر در سن مدرسه از حق تحصیل محروم شده اند.

پیشنهاد:   برادر اشرف غنی: محب به برادرم خیانت و به مردم افغانستان دروغ گفت

از سوی دیگر آسیا تایمز می افزاید که طالبان همچنین نتوانسته اند بحران انسانی وخیم افغانستان را حل کنند، عمدتاً به این دلیل که از نظر اقتصادی منزوی هستند. این امر نیمی از جمعیت را در فقر و نیاز به حمایت فوری بشردوستانه قرار داده است.

این کشور همچنان به شدت به جامعه بین المللی متکی است و واشنگتن بزرگترین کمک کننده است که از سال 2021 به این سو 2.6 میلیارد دلار کمک ارائه کرده است. این درحالی است که ایالات متحده همچنان هنوز میلیاردها دارایی مسدود شده از بانک مرکزی افغانستان را در اختیار دارد که به گفته طالبان «متعلق به افغانستان است.»

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است، افغانستان همچنین به بستری داغ برای تروریسم در زمان طالبان تبدیل شده است که انگشتان کشورهایی را که به دنبال سرمایه گذاری در افغانستان هستند می سوزاند و باعث ایجاد شکاف های خطرناک با همسایگان می شود.

در ماه مارس، یک بمب‌گذار انتحاری به کاروان مهندسان چینی که بر روی یک پروژه سد در شمال غرب پاکستان کار می‌کردند، حمله کرد و شش نفر را کشت. پاکستان یک گروه وابسته به طالبان را متهم کرد که پشت این حمله بوده است، چیزی که طالبان آن را رد می کند.

این پس از آن صورت می گیرد که داعش در سال 2022 به هتلی در کابل که در آن اتباع چینی بودند، حمله کرد و سال گذشته سفارت چین را تهدید به بمب گذاری کرد. هر دو تلاش برای منزوی کردن طالبان از پکن و افزودن به عواملی است که سرمایه گذاری در افغانستان را به یک چشم انداز مخاطره آمیز تبدیل می کند.

افزایش حملات تروریستی همچنین باعث ایجاد شکاف بین طالبان و پاکستان شده است که مدت‌هاست به عنوان متحدان نزدیک خود دیده می‌شوند. گروه طالبان پاکستانی – یا طالبان پاکستان – چندین حمله در پاکستان انجام داده است که منجر به کشته شدن غیرنظامیان و پرسنل نظامی شده است.

پیشنهاد:   استراتژی بازموازنه آمریکا در قبال افغانستان: تعامل یا تقابل؟

متعاقباً پاسخ اسلام آباد انجام حملات هوایی در خاک افغانستان و بازگشت اجباری هزاران پناهجوی افغان از مرز، نقض حاکمیت افغانستان و شرمساری طالبان بوده است. این امر باعث شده است که طالبان چه در داخل و چه در خارج ضعیف به نظر برسند.

به باور نویسنده آسیا تایمز افغانستان همیشه مشکلات خود را داشته است. اما طالبان مشکلات خود را با نادیده گرفتن زنان، پناه دادن به تروریست ها و درگیری با همسایگان ایجاد می کنند.

در حالی که بحران بشردوستانه را می توان به گردن غرب نیز انداخت، امتناع طالبان از تمکین به حقوق بشر نشان می دهد که آنها تمایلی به حل مشکلاتی که افغان ها با آن روبرو هستند ندارند.

در ادامه آسیا تایمز می افزاید که طالبان یک ببر کاغذی هستند که برای جبران حکومت بد به خشونت تکیه می‌کنند. کشته شدن اخیر چهار ستیزه جوی طالبان در کابل توسط جبهه آزادی افغانستان به موقع یادآوری می کند که طالبان بسیار ضعیف تر از آن چیزی است که به نظر می رسد و مخالفانی در افغانستان دارد.

از نظر این رسانه رژیم‌های فاقد اقتدار در افغانستان چندان دوام نمی‌آورند تا اینکه توسط رقبای داخلی یا قدرت‌های خارجی کنار زده شوند. تاریخ ظهور، سقوط و ظهور خود طالبان تأیید می کند که قدرت همیشه در افغانستان شکننده است.

نویسنده آسیا تایمز در پایان توصیه می‌کند که طالبان باید این را به خاطر داشته باشند که وارد چهارمین سال قدرت خود می شوند. برای به دست آوردن اعتباری که میل و نیاز دارند، باید آن را با حکومت مسئولانه و انسانی به دست آورند. اگر طالبان این درس را یاد نگیرند، ممکن است گروه خود را در چالش و مشکل بیابند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33210

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *