به گزارش ایراف، به دنبال تجاوز شب گذشته اسرائیل علیه خاک جمهوری اسلامی ایران، مقامات و شخصیت های مختلف سیاسی و فرهنگی افغانستان واکنش خود را ابراز کردند:

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان ضمن پیامی در ایکس حمله شب گذشته اسرائیل علیه ایران را محکوم کرد و گفت: حمله‌ی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران ٫که نقض حریم و حاکمیت ملی این همسایه‌ی نزدیک و کشور برادر ماست، را تقبیح می نماییم.

 کرزی در ادامه گفت: اینگونه حملات زمینه‌ ساز افزایش تنش در منطقه و تهدید علیه صلح و امنیت بین ‌المللی می‌گردد.

رئیس جمهور پیشین افغانستان از مراجع مسئول بین ‌المللی خواست با اقدامات لازم و مناسب، جلو گسترش دامنه‌ی تشنج در منطقه را بگیرند.

 عبداالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت پیشین افغانستان در واکنش به این حمله گفت: با نگرانی اطلاع یافتیم که بدنبال حملات و جنایات حقوق بشری در یک سال گذشته در نوار غزه، کرانه باختری، حملات تجاوزگرانه هفته‌های پیشین علیه لبنان و کشتار پنج خبرنگار-که در حال گزارش دهی بودند- در لبنان، صبح امروز ارتش اسرائیل اهدافی را در کشور همسایه غربی افغانستان مورد هدف قرار داده است.

وی افزود: در حالیکه حملات تحریک آمیز اسرائیل بر جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم می‌کنیم، تأکید می‌نماییم که حملات ناسنجیده‌ای اسرائیل نه تنها باعث گسترش و ادامه جنگ در منطقه و صف‌گیری جدید نظامی خواهد شد بلکه پیامدها و تاثیرات ناگواری بر غیرنظامیان و مردم بی‌گناه منطقه ما در پی خواهد داشت.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه پیشین دولت افغانستان نیز حمله امروز رژیم صهیونیستی به ایران را حمله کرد.

کریم خرم، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز در واکنش به این حمله نوشت که « حمله محدود اسرائیل به ایران معلوم شد که آمریکا می تواند جلو جنگ جنایت بار اسرائیل در غزه و لبنان را هم بگیرد که نمی گیرد.»

لطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان و نماینده پیشین مجلس نمایندگان نوشت : « حمله اسرائیل به ایران، اوج دیوانگی و جنون و نفرت ناشی از حس شکست است، رژیم صهیونیستی باید محکوم و مهار گردد.»

نظر محمد مطمئن، کارشناس نزدیک به طالبان، در واکنش به ادعای اسرائیل مبنی بر نابودی و خنثی‌سازی اهداف نظامی ایران اظهار داشت که اسرائیل مدعی است دیگر تهدید جدی‌ای متوجه این کشور نیست، اما این ادعا نادرست و غیرواقعی است.

نجیب بارور: شاعر و نویسنده افغانستانی نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اسرائیل در یک هماهنگی از پیش تعیین‌شده، با هزار حیله و نیرنگ شرکایش یک حمله‌ی نمایشی راه‌اندازی کرد.

 وی افزود: مردم ایران جز از طریق رسانه حتی حمله را حس نکردند. اسرائیل با این کار، در تلاش اعاده‌ی حیثیت بربادرفته است که محقق نخواهد شد.

 بارور تصریح کرد: جهان اسلام چنان علیه این رژیم فعال شده که هر آن، انتظار حمله بر صهیونیسم وجود دارد.

این شاعر افغانستانی در ادامه تاکید کرد: خاورمیانه از حضور استعمار و اشغال پاک‌سازی خواهد شد، ذره‌ای شک نکنید.

لازم به ذکر است که بامداد امروز رژیم صهیونیستی در یک اقدام تنش‌زا نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هدف قرار داد که با مقابله موفق سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور مواجه شد.

قرارگاه پدافند هوایی کشور نیز صبح شنبه؛ ۵ آبان ۱۴۰۳ با صدور اطلاعیه‌ای درباره دلایل فعال شدن پدافند‌ها در سحرگاه امروز در برخی از شهر‌ها اعلام کرد: باوجود هشدار‌های قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=39009

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *