جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، اسکای نیوز به نقل از داده‌های مرکز تاب آوری در برابر اطلاعات نوشته است که داعش خراسان در دو سال گذشته تبلیغات خود را افزایش داده است.

این رسانه گفته است که با افزایش میزان تبلیغات و رسیدن به مخاطبان بسیار فراتر از مرزهای افغانستان؛ تعداد حملات بین‌المللی و حملات برنامه‌ریزی شده افزایش یافته است که تهدیدی فزاینده برای امنیت غرب به شمار می‌رود.

این گزارش در ادامه می‌افزاید که این روند همچنان رو به افزایش است و به سازمان ملل نسبت به افزایش تهدید داعش در سراسر اروپا هشدار داده است.

ولادیمیر ورونکوف، معاون دبیرکل دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل در نشستی در ماه اوت گفت: این گروه بزرگترین تهدید تروریستی خارجی محسوب می شود.

این گروه علاوه برهدف قراردادن مخاطبان اصلی خود در آسیای مرکزی و جنوبی، به ویژه تاجیکستان و ازبکستان فعالیت زبانی خود را گسترش داده اند. به گفته تحلیل‌گران این گزارش پس از افزایش تبلیغات ما شاهد تمرکز بیشتری بر آسیای مرکزی و اروپا بوده‌ایم.

در بخش دیگری از این گزارش به جاه‌طلبی‌های جهانی داعش اشاره کرده است.

چنانچه آمده است که اولین بار در سال 2015 این گروه با تمرکز اصلی در افغانستان به وجود آمده است. پس از قدرت‌گیری طالبان علیرغم کمپین طالبان برای سرکوب داعش در افغانستان، قدرت خود را افزایش داده است.

شورای امنیت سازمان ملل اخیرا در گزارشی نوشته است که تهدید ناشی از داعش در اروپا و سایر مناطق افزایش یافته است.

درهمین رابطه داده‌ها این موضوع را تایید می‌کنند. حملات و دستگیری افراد مرتبط با داعش در خارج از افغانستان از سال 2022 افزایش قابل توجهی یافته است.

در همین رابطه تحلیل‌گران می‌گویند که تغییر قابل توجهی در روایت‌های تبلیغاتی پس از قدرت گرفتن مجدد طالبان در افغانستان توسط داعش رخ داده است.

به گفته کارشناسان این گروه علاوه بر تمرکز محتوای خود برحملات موفقیت آمیز و استفاده از مسائل محلی در کشورهای کلیدی مانند تاجیکستان و ازبکستان برای جذب حامیان، تبلیغاتی را منتشر می‌کند که به درگیری‌های جهانی گسترده می‌پردازد.

همچنین تحلیل‌گران می‌افزاید که داعش خراسان به جذب حامیان و از همه مهمتر جمع آوری پول در صحنه بین‌المللی تلاش می‌کنند.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که داعش مسئولیت حمله بر کارمندان دادستانی طالبان در منطقه دارالامان را برعهده گرفت.

در این حمله 6 نفر کشته شدند که همه کارمندان دولت پیشین بودند که پس از تغییر نظام سیاسی در افغانستان به کار خود ادامه دادند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34373

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *