جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت در نشست این شورا ضمن انتقاد از کشورهای غربی گفت که پیش بینی های منفی این کشورها در مورد طالبان تحقق نیافته است.

نماینده روسیه در این نشست گفته است که علیرغم انتظارها مبنی بر سقوط افغانستان تحت حاکمیت طالبان، وقوع جنگ داخلی و تبدیل افغانستان به یک سیاه چاله، هیچ یک از این اتفاق ها رخ نداده است.

او در این سخنرانی ضمن قدردانی از طالبان مبنی بر همکاری با کشورهای منطقه ای در انجام پروژه های اقتصادی بدون همکاری غربی گفت: روسیه به دنبال آن است تا گفتگوهای معناداری برای افغانستان انجام شود و طالبان در این زمینه علاقه خود را نشان داده است.

افغانستان تهدیدی برای منطقه و جهان است

نماینده پاکستان نیز در این نشست در مورد طالبان گفت که این کشور شواهد و اسناد محکمی در اختیار دارد که نشان می دهد عناصری از طالبان در حملات تروریستی در پاکستان نقش دارند.

منیر اکرم در سخنرانی خود در این نشست گفت تروریسم در افغانستان جدی ترین تهدید برای پاکستان و منطقه و جهان است. به گفته او طالبان نتوانسته داعش را مهار کند. این درحالی است که طالبان به گروه‌هایی چون تی تی پی و القاعده پناه داده است .

نماینده پاکستان در این نشست هشدار داده است که تی تی پی به دلیل داشتن 6 هزار جنگجو بزرگترین گروه تروریستی در افغانستان است که باید نگرانی کل منطقه و جهان باشد.

او افزوده است که طالبان به افراد این گروه در نزدیکی مرزهای خود با پاکستان پناه داده است که منجر به حملات و تلفات سنگین به پاکستان شده است.

او در این رابطه تصریح کرده است که این کشور اسناد محکمی در اختیار دارد که نشان می دهد حملات تی تی پی در پاکستان از افغانستان صورت می گیرد.

این مقام پاکستانی همچنین هشدار داد که به دلیل رابطه طولانی القاعده با طالبان، طولی نمی کشد که تحریک طالبان پاکستانی به عنوان عامل القاعده در منطقه و جهان اقدام کند.

همچنین رزا اوتانبایوا، رییس یوناما در افغانستان نیز در این نشست مطرح کرد که نگرانی های جهانی از تهدیدات تروریسم ناشی از افغانستان درست است.

به گفته خانم اوتانبایوا، علیرغم انکار طالبان، گزارش اخیر تیم نظارت بر تحریم های سازمان ملل نشان دهنده نگرانی ها در مورد گروه های تروریستی در افغانستان است.

حقوق بشر و طالبان

مساله حقوق بشر و طالبان نیز بخش دیگری از سخنان نمایندگان این شورا را تشکیل می داد. به طوری که به گفته نماینده انگلیس، طالبان بدون پایبندی به حقوق بشر نباید توقع حمایت های بین المللی را داشته باشد.

او همچنین ضمن انتقاد از قانون تازه تصویب شده امر به معروف از طالبان خواست که این قانون را لغو کند.

سینا باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد نیز در این نشست گفت که بخش زیادی از زنان و دختران افغانستان در این نشست در وضعیت «بسیار بد» روانی قرار دارند.  او همچنین با اشاره به قانون امر به معروف طالبان گفت که این قانون نه تنها زنان را از مردان بلکه زنان را از زنان نیز جدا کرده‌اند.

نماینده فرانسه نیز در صحبت های خود در مورد افغانستان ضمن اشاره به وضعیت حقوق بشری این کشور به فعالیت های داعش و القاعده به عنوان یک تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان پرداخت.

نماینده آمریکا نیز در این نشست گفت که مشکلات اقتصادی و اجتماعی افغانستان با سختگیری های طالبان شدت یافته است. او در بخش دیگری از این سخنان با اشاره به حضور طالبان در نشست دوحه افزود: سازمان ملل نباید از قطعنامه 2721 غافل شود که به ارزیابی مستقل و رسیدن به یک نقشه راه برای رسیدن به افغانستان در صلح با خودش و همسایگان تاکید دارد.

طالبان تاکنون واکنشی به موضع‌گیری نمایندگان کشورهای حاضر در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان نداده‌اند، اما آن‌ها پیش از این بارها گزارش‌های مشابه درباره نفوذ و توسعه تروریسم فرامرزی در افغانستان را رد کرده، از تامین امنیت سراسری در کشور اطمینان داده و تصریح کرده اند که خاک افغانستان هرگز علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد.

مواضع طالبان اما نتوانسته از حجم نگرانی‌ها ناشی از تهدیدهای تروریستی موجود در افغانستان بکاهد. در این میان پاکستان می‌گوید که بزرگترین قربانی تروریسم فرامرزی در افغانستان است؛ کشوری که تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان از حامیان اصلی این گروه محسوب می‌شد و برای بازگشت آنان به قدرت از تمام ابزارها و امکانات لازم استفاده می‌کرد.

کارشناسان می‌گویند که نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد یک بار دیگر شکاف‌ها و اختلاف‌های عمیق میان قدرت‌های بزرگ درباره افغانستان و طالبان را آشکار کرد. این نشست نشان داد که هنوز جامعه بین‌المللی به اجماع لازم برای مواجهه با بحران افغانستان دست نیافته است؛ چیزی که به نظر می‌رسد به تمدید وضعیت کنونی منجر شده و انتظارات برای تغییر آن دست کم در آینده نزدیک را کمرنگ می‌سازد و این همان چیزی است که طالبان به دنبال آن هستند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35686

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *