شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
نشست سازوکار همکاری چین و افغانستان

سومین نشست سازوکار همکاری و ارتباطی چین و افغانستان در زمینه کمک های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی در پکن برگزار شد.

بر اساس گزارش ایراف، در خبرنامه ای که از سوی که در صفحه اجتماعی ایکس نماینده ویژه چین در امور افغانستان آمده گفته شده در این دیدار دو‌ طرف در مورد مسائلی مانند کمک های بشردوستانه به افغانستان  و همکاری های عملی در زمینه های مختلف صحبت کردند.

یو شیائو یونگ، در این خبرنامه به نقل از طرف چینی آورده است که «چین از سال ۲۰۲۱ مفهوم دیپلماتیک دوستی، صمیمیت، منفعت متقابل  و فراگیری را اجرا کرده است».

همچنین خبرنامه از احترام به تصمیم های مستقل مردم افغانستان و عدم دخالت در امور داخلی این‌ کشور صحبت کرده است.

در بخش دیگری از این خبرنامه ضمن بیان اینکه تحریم های یکجانبه و مسدود کردن دارایی های افغانستان رنج مردم این کشور‌ را زیاد کرده گفته شده که کشورهایی که مسئول وضعیت کنونی هستند باید با جدیت کار خود را انجام دهند.

همچنین صحبت در مورد طرح های اقتصادی بخش دیگری از این دیدار را پوشش داده است.چنانچه که در این نشست دو‌طرف خواستار مشارکت فعال در ساختن طرح کمربند و جاده شده اند. این درحالی است که حجم تجارت بین دو‌کشور افزایش یافته است.

در مقابل حکومت سرپرست در این نشست از طرف چینی خود خواسته که ضمن شریک کردن تجربه نوسازی خود در بخش آموزش افراد حرفه ای به این کشور کمک کند.

از طرفی دیگر، طرف چینی در این نشست گفته است که از افزایش کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان حمایت می‌کند و امیدوار است که حکومت سرپرست افغانستان نیز «فعالانه» به برخی از «نگرانی‌های منطقی» جامعه جهانی در مورد «تشکیل حکومت فراگیر» در افغانستان پاسخ دهد.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که چین پس از برگشت طالبان به قدرت در نزدیک به سه سال گذشته، در مورد «تشکیل حکومت فراگیر» در افغانستان کمتر صحبت کرده است.

درباره ی حکومت سرپرست افغانستان خواهان شرکت در نشست شانگهای بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=14552

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها