هدف نشست دوحه وادار کردن طالبان به انجام تعهدات قانونی

تادامیچی یاماموتو، نماینده پیشین ویژه سازمان ملل در افغانستان، نشست روز یکشنبه – دومین نشست سران دبیرکل سازمان ملل متحد با محوریت افغانستان در دوحه – را “فرصتی بزرگ” خوانده است. تحلیلگران هم از این نشست به عنوان فرصتی برای «گفتگوی سازنده» میان کابل و جامعه بین المللی یاد می کنند.

به گزارش ایراف، نمایندگان حکومت سرپرست افغانستان که به اولین نشست در ماه می 2023 دعوت نشده بودند، به نشست روز یکشنبه دعوت شده اند.

با این حال، امیرخان متقی، وزیر امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان روز چهارشنبه هفته گذشته گفت که نمایندگان حکومت سرپرست افغانستان تنها در صورتی در نشست دوحه شرکت خواهند کرد که به عنوان نمایندگان رسمی افغانستان پذیرفته شوند.

متقی گفت: اگر شرایط ما برآورده نشود در نشست دوحه شرکت نمی کنیم.

این در حالی است که نه سازمان ملل متحد و نه هیچ کشور دیگری، حکومت کنونی افغانستان را به عنوان حاکمان قانونی افغانستان به رسمیت نمی شناسند.

تادامیچی یاماموتو گفت که امیدوار است حکومت سرپرست افغانستان در این نشست شرکت کند، زیرا این نشست می تواند محلی برای “گفتگوهای سازنده” باشد.

وی گفت: «برای طالبان مهم است که بدانند دعوت برای شرکت در کنفرانس خود تصدیق اهمیتی است که جامعه جهانی برای گفتگو با طالبان قائل است.»

حکومت سرپرست افغانستان از اولین نشست ماه می 2023 انتقاد کرده و گفته بود که بدون مشارکت آنها این نشست”بی اثر” خواهد بود.

رمضان بشردوست، یکی از نمایندگان پارلمان در حکومت پیشین افغانستان هم گفت که به نظر او «جالب» است که برای حکومت سرپرست افغانستان در حال حاضر شرایطی را برای مشارکت خود در نظر گرفته است.

پیشنهاد:   از طرح‌های تحمیلی در نشست دوحه حمایت نمی‌کنیم؛ آمریکا مسئول پیامدهای اشغال است

او در ادامه گفت: «طالبان ممکن است هراس داشته باشند که مخالفان سیاسی و مسلح آنها نیز در کنفرانس شرکت کنند که ضربه مهمی به طالبان خواهد بود.»

از سوی دیگر، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که شنیدن نظرات زنان افغان در نشست دوحه بسیار مهم خواهد بود.

پیش‌تر مولوی عبدالکبیر در نشستی در لوگر گفت که در نشست آینده دوحه راه‌های بیشتر تعامل و همکاری های دوجانبه میان حکومت سرپرست افغانستان و جهان باز خواهد شد و جهان از خاک افغانستان تحت حاکمیت طالبان اطمینان داشته و هیچ نگرانی ندارد.

منبع: صدای آمریکا

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=6069

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *