حکمتیار: نشست دوحه تکرار تجربه ناکام «بن» است

به گزارش ایراف، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نشست دوحه سه را تکرار تجربه ناموفق کنفرانس بن عنوان کرد.

پس از سقوط رژیم طالبان در سال 2001، کنفرانس بن با هدف ایجاد افغانستانی جدید و آرام در بن آلمان برگزار شد. کنفرانسی که امیدواری های بسیاری را برای تحکیم ثبات و امنیت در افغانستان ایجاد کرده بود. اما این کنفرانس نتوانست برای افغانستان صلح و ثبات ایجاد کند.

در این میان یکی از دلایل شکست این کنفرانس را عدم حضور طالبان به عنوان یکی از طرف‌های جنگ می دانند. به طوری که اخضر ابراهیمی، نماینده وقت سازمان ملل در این کنفرانس چندی پیش اظهار کرد که عدم حضور طالبان یکی از اشتباهات کنفرانس بن بود.

چرا که حذف طالبان از سهم گیری در قدرت منجر به تداوم جنگ و ناامنی و بازگشت مجدد آنها به مخالفان جدی دولت جدید افغانستان شد.

به گفته رهبر حزب اسلامی این کنفرانس در پی آن است که با انتخاب نماینده‌ای از سوی سازمان ملل متحد برای افغانستان بتواند برنامه‌های آمریکا را در افغانستان دنبال کند.

آقای حکمتیار، با بیان اینکه این نشست‌ها مانند تجربه‌های قبلی سازمان ملل بی نتیجه خواهد ماند، افزود که ایجاد حکومت همه شمول راه حل بحران افغانستان است.

سازمان ملل متحد چند روز پیش در بیانیه ای اعلام کرد که این نشست در تاریخ سومین نشست دوحه در مورد افغانستان در تاریخ 10 و 11 تیرماه در  قطر برگزار خواهد شد.

این سازمان همچنین از طالبان برای حضور در این نشست دعوت کرده است.

رزمیری دیکارلو، معاون منشی سازمان ملل متحد در پایان سفر خود به کابل اعلام کرد که در جریان این سفر به صورت رسمی از حکومت سرپرست افغانستان خواسته است که در این نشست حضور یابند.

نشست دوحه سه درحالی قرار است برگزار شود که منابعی از طالبان حضور خود در این نشست را منوط به پذیرش شش شرط از سوی سازمان ملل کرده است.

عدم بحث برروی ایجاد حکومت فراگیر یکی از شروط طالبان برای حضور در سومین نشست دوحه ذکر شده است.

انصراف سازمان ملل از تعیین نماینده ویژه برای امور افغانستان، عدم بحث بر روی مسائلی همچون آموزش، کار زنان و تشکیل حکومت فراگیر و مشورت با این گروه در مورد دستور کار نشست از دیگر شروط طالبان برای حضور در نشست است.

در این رابطه مطالعه شش شرط طالبان برای حضور در نشست دوحه 3 پیشنهاد می شود.

درباره ی اخضر ابراهیمی: پس از توافق بن گفت و گو با طالبان هیچ طرفداری نداشت بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21904

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها